کد کج شدن تصویر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
11روش ساده و موثر برای تربیت و پرورش کودکی شاد

11روش ساده و موثر برای تربیت و پرورش کودکی شاد

شاد بودن یکی ازبزرگترین هدایا است که کودک می تواند از والدین خود بگیرد. مطلب زیر به شما می گوید چطور به کودکانتان عزت نفس و رضایتمندی پایدار بدهید.

 

یکی از بزرگترین هدایایی که والدین می توانند به کودکان خود بدهند توانایی و استعداد شاد شدن است. البته بین خوشحالی و شادی لحظه ای- مثلاً دادن یک اسباب بازی جدید یا یک سبد پراز تنقلات به کودک- و خوشحالی و رضایتمندی پایدار، تفاوت عمده ای وجود دارد. مطمئناً کودکان دوست دارند تفریح کنند و مانند بزرگترها نیازمندند تا عمیقاً احساس خوشبختی کنند. اما شادی واقعی مطلب قابل تعمق تری است و آن روح فرزند شما را تحت تاثیر قرار میدهد و در او این حس را بوجود می آورد که همه چیز دنیا خوب است.

متخصصان معتقدند، کودکان شاد ویژگیهای مشخصی دارند، از جمله: عزت نفس، خوش بینی و خویشتن داری. چنانکه خواهید دید، ایجاد و پرورش این ویژگیها بسیار ساده تر از آنست که تصور کنید، در اینجا 11 روش ذکر شده تا به فرزندتان کمک کنید دید مثبتی به زندگی داشته باشد.

 1- ازسرگرمیهای سازمان نایافته وقدیمی استفاده کنید

کودکان موفق معمولاً کودکان شادی هستند، اما تلاش شما به منظور آماده سازی فرزندتان در رویارویی با مسائل زندگی، باعث می شود که تمام وقت او را با حجم زیادی از برنامه های مختلف پر کنید. تمامی بچه ها به زمانی برای کاهش فشار نیاز دارند. وقفه ای در زمان بازی و یا درس به آنها بدهید و بگذارید در این زمان تخیلاتشان آنها را هدایت کند و آزادانه بازی کنند. مثلاً سر فرصت حشره شکار کنند، آدم برفی بسازند و یا به عنکبوتی که تارمی تند نگاه کنند. اینها موجب می شود حس تخیل در کودک افزایش یابد و به کودک اجازه می دهد دنیا را با گامهای خودش کشف کند.

بهتر است شما هم برنامه پر مشغله و آشفته خود را کم کنید و کودکانتان را در هنگام تفریح همراهی کنید.

2- کمک کردن به دیگران را به کودکانتان بیاموزید.

برای آنکه بتواند شاد باشد احساس کند که عضو با ارزشی از یک اجتماع بزرگ است و می تواند به زندگی افراد دیگرمعنی ببخشد. با بوجود آوردن موقعیتهای مناسب، این احساس را در او ایجاد کنید. اسباب بازیهای قدیمی او را که دیگر نیازی به آنها ندارد، جمع کنید و از او بخواهید آنها را به خانواده های نیازمند بدهد، یا در فروشگاه از او بخواهید که مقداری مواد غذایی برای اهداء به مستمندان خریداری کند.

کودکان می توانند لذت کمک کردن به دیگران را در سنین پایین یاد بگیرند.

مثلاً چنانچه شما از تکه های اضافی پارچه عروسک درست می کنید، کودک دوساله شما می تواند کمک کند وبگوید چشم و دهان عروسک را در کجا قرار دهید.

3- همراه با کودک خود، فعالیتهای فیزیکی داشته باشید.

همراه با کودک خود گردش بروید ، با او بازی کنید ویا با همدیگر دوچرخه سواری کنید. با این کار نه تنها نیرو و بنیه کودک خود را تقویت می کنید بلکه باعث شادی و خنده اش می شوید. فعال نگهداشتن کودکان، استرس را در آنان کاهش می دهد و موجب می شود آنان انرژیشان را به طریق سالم تخلیه کنند. کودکان سالم از قدرت بدنی بیشتری نیز برخوردارند. کودکان بیشتر ازآنکه نگران ظاهرشان باشند، به کارهایی که انجامی می دهند، افتخار می کنند. چنانچه کودکتان را در انجام کاری که علاقه دارد، تشویق کنید، برای ایجاد شادی در او روشی جدید به کار گرفته اید.

4- با کودکانتان بخندید

برای بچه ها لطیفه تعریف کنید، شعرهای خنده دار بخوانید، خودتان را دست بیاندازید. خندیدن برای کودکتان و نیز برای خود شما مفید است. یک دلیل کاملاً فیزیکی این است که هنگامی که می خندید، تنش (نگرانی) و اضطراب آزاد می شود و اکسیژن بیشتری دریافت می کنید و سبکبال می شوید.

5- در تحسین کودکان خلاق باشید.

هنگامی که فرزند شما درهدفی که دنبال می کند به موفقیتی می رسد یا مهارتی کسب می کند، تنها به گفتن جمله«کارت خوب است» اکتفا نکنید. به جزئیاتی که آنها را موثر یافته اید، اشاره کنید. مثلاً بگویید:«روشی که تو برای توصیف قهرمان در خلاصه کتابت انتخاب کردی، به قدری عالی است که من احساس می کنم او زنده است». یا بگویید:«روشی را که برای کشیدن آن درختها به کاربرده ای، بسیار می پسندم.» این طرز برخورد بسیار پر معنادارتر از آنست که به شکل خیلی رسمی به پشتش بزنید و آفرین بگویید.

به طور کلی درتشویق افراط نکنید. یکی از معلمین کلاس چهارم می گوید:«من سابقاً هر پنج شنبه جوایزی به بچه ها می دادم اما متوجه شدم انگیزه و تلاش آنها بیشتر برای گرفتن جایزه است نه برای انجام صحیح تکالیف.» سعی کنید فرزندتان این مسئله را درک کند که رضایت و خشنودی واقعی، در انجام و اتمام یک کار است.

6- از خوب غذا خوردن کودکتان اطمینان داشته باشید.

چنانچه فرزندتان بد اخلاق یا بهانه گیراست، اگر بیمار نباشد، احتمالاً گرسنه است. اگر زمان غذا خوردن نیست از میان وعده ها استفاده کنید، ولی به خاطر داشته باشید که این میان وعده ها باید حاوی مواد مغذی(دارای ارزش غذایی) باشد و صرفاً شکم پرکن نباشد. خوب خوردن ازتغییرات رفتاری ناگهانی (مانند بهانه گیری) می کاهد و در بوجود آوردن احساس سلامتی و تندرستی موثر است. میان وعده های مفید عبارتند از: ماست کم چربی، میوه تازه یا خشک، یا کره و مربا با نان کامل گندم.

7- لبخند بزن

برای یک کودک هیچ چیز به اندازه یک خنده شیرین اطمینان بخش نیست. این خنده روشی مختصر و مفید برای گفتن «دوستت دارم» می باشد. در حالی که می خندید، سنگین و رسمی او را در آغوش بگیرید. به خاطر داشته باشید تمامی این لبخندها و در آغوش گرفتن ها، به همان اندازه که برای کودکتان خوب است، برای شما نیز مفید است.

8- با دقت به حرفهای کودکتان گوش دهید

برای کودک هیچ چیز به این اندازه مهم نیست که همه توجه تان به او باشد. دراین هنگام او آنچه را که در ذهنش است به شما می گوید. آیا می خواهید شنونده بهتری باشید؟ تمام حواستان را به کودک بدهید . اگر زمانی که شما مشغول پرداخت یا بررسی صورتحساب ها یا انجام کارهای روزمره هستید، فرزندتان با شما صحبت کرد، همه کارهایتان را کنار بگذارید و تمام توجه تان را معطوف او کنید. هیچگاه صحبت او را قطع نکنید و میان افکارش ندوید، حتی اگر تمام آنها را قبلاً شنیده باشید.

فرصتهای طلایی برای گوش سپردن به سخنان کودک با توجه کامل(و بدون این که کلامش را قطع کنید) یکی هنگام رانندگی است در حالیکه کودکتان همراهتان است و زمان مناسب دیگر، شب در رختخوابش می باشد.

9- ایده آل گرایی محض را کنار بگذارید

همه ما می خواهیم فرزندانمان هر کاری را به بهترین نحو انجام دهند. اما هنگامی که ما اقدام به تکمیل یا مرتب کردن کارهای آنها می کنیم ، ناخواسته اعتماد به نفس آنان را تضعیف می کنیم.«کارین ایرلند» نویسنده کتاب «عزت نفس را در کودکان بالا ببرید» و هم درمقام یکمادرمی گوید:«چنانچه ما محلهایی را که او فراموش کرده تمیز کند، دوباره تمیز کنیم یا پیشخوان آشپزخانه را دوباره دستمال بکشیم، در واقع به کودکمان گفته ایم که او به اندازه کافی آن کار را درست و خوب انجام نداده است. متاسفانه کودکان به راحتی باور می کنند به اندازه کافی شایستگی ندارند.

بار دیگر که می خواهید کار کودکتان را اصلاح کنید، از خود بپرسید:

1- آیا این موضوع حیاتی است یا به سلامتی مربوط است؟

2- آیا این موضوع تا 10 سال دیگر به همین نحو باقی خواهد ماند؟

چنانچه جوابهای شما منفی است- یعنی چنانچه آن کار ، مسئله مهمی نیست- بگذارید کارها را به همان نحو انجام دهد. مطمئناً کمک به کودک برای کسب مهارتهای زندگی، قسمت بزرگی از وظیفه والدین است . اما تنها یک قسمت از وظیفه آنان را تشکیل می دهد . ارتباط عاطفی بین شما و کودکتان بسیار مهمتر از این موضوع است که مثلاً وقتی او میز را می چیند، چنگال را در جای درست خود قرار داده است یا نه؟

10- به کودکتان یاد بدهید مشکلاتش را حل کند

از بستن بند کفش گرفته تا عبورایمن ازخیابان، هر مهارتی که کودک شما بدست می آورد، قدمی به سمت استقلال(اتکاء به نفس) وی می باشد. در واقع حتی دانستن این مطلب که او می تواند با این مسائل روبرو شود و آنها را حل کند، کمک می کند که کودک شما احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد. هنگامی که او با مشکلی مواجه می شود؛ اعم از اینکه آن مشکل اذیت شدن توسط همبازیش باشد یا شکست در چیدن تکه های پازل در کنار هم، شما می توانید بدین ترتیب به او کمک کنید:

1- مشکل او را بشناسید

2- راه حلی را که او به نظرش می رسد، بپرسید.

3-  مشخص کنید چه کارهایی به حل آن مسئله یا مشکل می انجامد

4- در مورد این که او خودش به تنهایی می تواند پیش برود یا به کمک شما نیاز دارد، تصمیم گیری کنید.

5- چنانچه به کمک شما نیاز داشت، وی را مطمئن کنید که به او کمک خواهید کرد.

11- به فرزندتان فرصتهایی دهید تا خود را نشان دهد.

هر کودکی استعداد یا مهارت ویژه دارد. چرا به او اجازه نمی دهید که کمی از آن را نشان دهد. آیا او کتاب خواندن را دوست دارد؟ از او بخواهید هنگامی که آشپزی می کنید، برایتان کتاب بخواند.آیا او حسابش خوب است؟ هنگامی که به خرید می روید بگذارید او انتخاب کند کدام کالا بیشتر می ارزد. «کارین ایرلند» می گوید:«هنگامی که شما در کارهای مورد علاقه کودکتان شریک می شوید و نشان می دهید که تحت تاثیر انجام آن کارها قرار گرفته اید، مرحله دیگری ازعزت نفس را در او به ظهور رسانده اید.»

 

 



[ جمعه 88/11/23 ] [ 5:15 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
تقویت حافظه

نکته هایی که به تقویت حافظه شما کمک می کند .

1- معنای مطالبی را که می خواهید حفظ کنید از دبیر ، دانش آموزان یا افراد آگاه بپرسید ، یا با استفاده از کتاب درسی معنای آنها را خوب دریابید .

2- آنچه را حفظ می کنید ، بنویسید . این همان کاری است که برای حفظ کردن شماره تلفن انجام می دهید .

3- آنچه را حفظ می کنید با صدای بلند تکرار کنید . بسیاری از شعرها و ترانه ها و شعارها به این دلیل در حافظه می مانند که بارها تکرار می شوند با استفاده از ضبط صوت و توان ، مطالب آموزشی را ضبط کرد . وبا گوش کردن پیاپی ، آنها را به خاطر سپرد . گاه روی قسمتی از مطالب آموزشی را بپوشانید و ببینید می توانید به آنها پاسخ دهید یا خیر . گاه از نزدیکان و دوستان بخواهید که یک واژه اصلی ویا کلمه آغاز را یک مطلب را به زبان بیاورند تا شما بقیه آن را بازگو کنید . وبه این ترتیب ، خود را آزمون کنید . مطالب آموزشی را آنقدر تکرار کنید که بتوانید به آسانی آنها را برزبان ویابر صفحه کاغذ جاری کنید یا بتوانید آن را از ابتدا به انتها، یا از آخر به اول بازگو کنید .

4- مطالب را به قسمت های کوچکتر ، مانند پارگراف ، بند ، جمله ویا حتی واژه هایی تقسیم کنید تا حفظ کردن آنها آسانتر باشد .

5- تمرین تقویت حافظه و حفظ کردن  مطالب را در فاصله زمانی معین وکوتاه انجام دهید حواس خود را جمع و متمرکز کنید ، سپس فقط در آن فاصله زمانی به حفظ کردن بپردازید .

6- مطلب رابخوانید . این عمل را آن قدر تکرار کنید که بتوانید از جمله ها و کلماتی که می خوانید در ذهن خود تصویری رسم کنید .

7- مطلب را با چیزی که از آن اطلاع دارید مربوط سازید . واژه ای را که می خواهید از بر کنید چه مشابهی با کلمه ای دارد که آن را از قبل می شناسید ؟ فرمول ویا شعری را که به خاطر می سپارید ، با دانسته های قبلی خود یا اطلاعات مشابه در این زمینه مقایسه کنید



[ یکشنبه 88/9/15 ] [ 3:35 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
آیا میدانستید؟

  

آیا میدانستید که اگر همه یخهای قطب جنوب آب شود بر سطح آب اقیانوسها هفتاد متر اضافه می شود و در این صورت یک چهارم خشکی های کره زمین زیر آب می رود ؟

آیا میدانستید که خرگوش و طوطی تنها حیواناتی هستند که میتوانند بدون برگشتن اشیاء پشت سر خود را ببینند ؟

آیا میدانستید که بزرگترین مدرسه دنیا در شهر مونتسوری هندوستان با تعداد بیست و شش هزار و سیصد و دوازده دانش آموز می باشد ؟

 

آیا میدانستید که انسان‌های راست دست به طور میانگین 9 سال بیش از چپ دست‌ها عمر می‌کنند ؟

آیا میدانستید که مزه سیب، پیاز و سیب زمینی یکی ست و بخاطر بوی آنهاست که طعم متفاوتی دارند ؟

آیا میدانستید که دارچین بسیار کشنده است اگر به صورت وریدی به انسان تزریق شود باعث مرگ میشود ؟

آیا میدانستید که در شیلی منطقه ای صحرایی وجود دارد که هزاران سال است در آن باران نباریده است ؟

آیا میدانستید که هر 50 ثانیه یک نفر در دنیا به بیماری ایدز مبتلا می شود ؟

آیا میدانستید که وزن اسکلت انسان بالغ بر سیزده تا پانزده کیلوگرم است ؟

آیا میدانستید که خرس قطبی هنگامی که روی دو پا می‌ایستد حدود سه متر است ؟

آیا میدانستید که زرافه می تواند با زبانش گوشهایش را تمیز کند ؟

 






[ جمعه 88/8/8 ] [ 1:8 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
64 تکنیک برای یادگیری سریعتر، بهتر و عمیقتر

 


گفته می‌شود که انسان‌ها تنها از 10 درصد قدرت فکر خود استفاده می‌کنند و تفاوت بین نوابغ و افراد معمولی تا حد زیادی به این مسآله برمی‌گردد.
با به‌کارگیری 64 روشی که در ذیل شرح داده شده می‌توانید میزان یادگیری خود را چند برابر کنید. توصیه می‌شود این روش‌ها را با فونت بزرگ چاپ کرده و روی دیوار اتاق‌اتان نصب کنید طوری که هر روز آن‌ را ببینید.
این 64 روش در ده بخش ارائه می‌شود شامل:
در مورد این روش‌ها اگر تجربه‌ی شخصی و یا مطلب، عکس و ... کامل‌کننده‌ی دیگری دارید برای ما ارسال کنید. هم‌چنین اگر روش خاص دیگری برای یادگیری بهتر مطالب دارید مطرح کنید تا بقیه‌ی دوستان‌اتان نیز از آن بهره ببرند.
  سلامت
 1- هنگام مطالعه پای خود را حرکت دهید.
در طول مطالعه و نشستن در یک مکان برای مدت طولانی، پای خود را هر چند وقت یک‌بار به سمت بالا و پایین تکان دهید. این کار موجب افزایش جریان خون شده و یادگیری و تمرکز را افزایش می‌دهد.
2- برای فکر کردن غذا بخورید.
خوردن صبحانه بسیار ضروری است زیرا پروتئین مغز را تامین می‌کند. کمبود پروتئین برای مغز باعث سردرد می‌شود.
3- ناهار سبکی بخورید.
ناهار سنگین باعث خواب آلودگی می‌شود اگر بعد از ناهار فرصت خوابیدن ندارید، سعی کنید ناهار سبکی انتخاب کنید.
4- از داروهای تقویت حافظه استفاده کنید.
داروی گیاهی ژینکگو بیلوبا - که باعث افزایش جریان خون در مغز می‌شود - بدون عوارض جانبی در بازار موجود است.
  تعادل
 5- از اضطراب و افسردگی به دور باشید.
استرس و ناراحتی باعث کاهش یادآوری اطلاعات می‌شود و از این رو کاهش قدرت یادگیری می‌شود. گاهی اتاق روشن‌تر و خوردن غذاهای طبیعی بیش‌تر باعث افزایش شادابی و آرامش می‌شود.
6- برای ارائه‌ی ایده‌ی جدید بخوابید!
7- بین مطالعه استراحت کنید.
تغییر وضعیت روحی و جسمی باعث مشخص شدن استرس‌هایی می‌شود که در حال مطالعه بر ما حکمفرما شده‌اند و ما از آن‌ها بی‌خبریم. مطالعه همراه با استراحت‌های هرچند کوتاه بسیار مفیدتر از مطالعه‌ی طولانی بی‌وقفه است. برای این منظور، به ازای هر 90 دقیقه مطالعه، 20 دقیقه استراحت داشته باشید.
8- حین مطالعه در فواصلی پیاده‌روی هم داشته باشید.
پیاده‌روی و قدم زدن هر چند کوتاه باعث تغییر تمرکز ذهن شده و به ذهن مجال بازآوری مطالب و خلاقیت را می‌دهد.
9- موضوع مورد تمرکز خود را تغییر دهید.
گاهی که فرصت کافی برای استراحت و تجدید قوا ندارید، می‌توانید نقطه‌ی تمرکز خود را از یک موضوع خاص به موضوعی که با آن آشناتر هستید تغییر دهید.
  تمرکز و خط فکری
 10- موضوع مورد تمرکز خود را تغییر دهید (2).
3 راه مختلف برای یادگیری وجود دارد: دیداری، شنیداری و حرکتی. اگر در یکی از آنها موفق نیستید، دیگر راه‌ها را امتحان کنید.
11- پیاده‌روی همراه با مدیتیشن.
پیاده‌روی که در قسمت قبل توضیح داده شد، اگر همراه با مدیتیشن باشد بسیار مفید است.
12- تمرکز کنید و خودتان را در مطالعه غرق کنید.
حین مطالعه، از تماشای تلویزیون و نگرانی در مورد کارهای دیگر پرهیز کنید. نگرانی مانع دریافت اطلاعات و ایده‌ها می‌شود.
13- اگر علاقه‌ای به انجام مدیتیشن ندارید، چراغ‌ها رو خاموش کرده و وسط اتاق تاریک خود بنشینید.
این کار به تمرکز شما می‌افزاید.
14- دوش بگیرید. دوش و حمام کردن به یادگیری کمک می‌کند.
این کارها ذهن شما رو برای دریافت ایده‌های هوشمندانه آماده‌تر می‌کند.
15- به موسیقی گوش دهید.
اگر مطلبی را حین گوش کردن به قطعه‌ای از موسیقی خاص یاد بگیرید،‌ بعدها، گوش‌کردن و یا مرورکردن ذهنی آن قطعه به یادآوری مطلب کمک شایانی می‌کند.
16- تندخوانی کنید.
خیلی‌ها عقیده دارند که تندخوانی باعث از قلم افتادن مطالب مهم شود. واقعیت این است که تندخوانی باعث فیلتر شدن مطالب بی ربط و فرعی شده و به درک ایده‌های اصلی نوشتار کمک می‌کند. کندخوانی فقط برای مطالب جدید و تخصصی پیشنهاد می‌شود.
17- از علامت‌ها و نمادها برای حفظ‌کردن مطالب استفاده کنید.
ترفندهای زیادی برای به خاطر سپردن اطلاعات حفظی وجود دارد. علامت‌های اختصاری و شکل‌های نمادین نمونه‌هایی از این ترفند‌ها هستند.
   تکنیک‌‌های دیداری
 18- تصویری از مطلب مورد مطالعه داشته باشید.
هر تصویر می‌تواند بیان‌کننده‌ی مطالبی است. طرحی از چیزی که می‌خواهید یاد بگیرید، داشته باشید. این کار موجب داشتن هدفی مشخص در ذهن شما شده که خود باعث حرکت به سمت آن هدف می‌گردد.
19- از درخت حافظه استفاده کنید.
استفاده از درخت حافظه هم به خلاصه کردن و هم به درک ارتباط درونی مطالب کمک می‌کند.
20- از سمبل و نمادها استفاده کنید.
استفاده از سمبل و نمادها باعث خلاصه‌برداری سریعتر و یادگیری موثرتر می‌شود.
21- از نقشه‌ی اطلاعاتی بهره ببرید.
وقتی اطلاعات دارای طرح درونی (Information Design) است،‌ از آن استفاده کنید طوری که اطلاعات را به وضوح بیان کند. نقشه‌ی اطلاعاتی هنر و دانش آماده کردن اطلاعات است طوری که بیشترین بازدهی و کاربرد را داشته باشد.
22- از روش‌های یادگیری دیداری استفاده کنید.
23- مراحل یادگیری یک موضوع را مشخص کنید. فراگیری یک مطلب نیاز به دریافت اطلاعات با ترتیبی مشخص دارد. سازمان‌دهی تفکر بر روی آن چیزی که باید انجام شود روشی موثر برای آمادگی یادگیری مطالب جدید یا پاسخگویی به سؤالات است.
    تکنیک‌های گفتاری- شنیداری
 24- از روش‌های ایجاد انگیزه استفاده کنید.
از بازی‌ها و کلمه‌های بی‌معنی موزون استفاده کنید. این امر باعث انعطاف فضای یادگیری و یادگیری بیشتر می‌شود .
25- با گوش کردن به نظرات دیگران در درون گروه مطالعه به دنبال فکر بکر باشید.
26- در خواب به فایل صوتی گوش کنید.
قسمتی از مطلبی که می‌خواهید فرا گیرید را ضبط و هنگام خواب زیر متکای خود قرار داده و به آن گوش دهید. این روش برای یادگیری زبان خیلی موثر است.
27- بخندید.
خنده باعث آرامش می‌شود و تن آرام مطالب را بهتر فرامی‌گیرد.
  تکنیک‌های حرکتی
 28- نوشتن از تایپ کردن مفیدتر است!
نوشتن با قلم باعث تحریک ایده‌های جدید می‌شود. گرفتن و حرکت دادن قلم نقاط حساسی از دست را ماساژ داده و موجب ایده‌های جدید می‌شود.
29- همیشه یک دفتر یادداشت همراه داشته باشید.
بعضی ایده‌ها و پاسخ‌ها - که گاهی بسیار ارزشمند هستند- در مواقعی به ذهن می‌آیند که مشغول مطالعه نیستیم. تا حد امکان باید آن‌ها را ثبت کرد زیرا معمولا فقط یکبار به سراغ ما می‌آیند.
30- مجله‌ی شخصی برای خود درست کنید.
فرق مجله با دفتر یادداشت این است که شما می‌توانید با کمک ذهن خلاق خود، نقاشی، تصاویر، جداول و درخت حافظه را به مجله اضافه کنید که کمکی است در جهت به خاطر سپردن بهتر اطلاعات.
31- از برچسب‌های رنگی برای طبقه‌بندی دفتر یادداشت و مجله‌ی خود استفاده کنید.
استفاده از برچسب رنگی رجوع به مطالب را آسان‌تر می‌کند.
32- از یادداشت‌های پایانی استفاده کنید.
بعد از پاراگراف‌های کتاب، نظر شخصی خود را درج کنید.
  تکنیک‌هایی برای انگیزه پیدا کردن
 33- به خود نمره بدهید.
اگر شما ذهنتان را روی نتیجه‌‌ی مورد نظر متمرکز کنید ایده‌های بهتر را شناسایی خواهید کرد. یکی از معمول‌ترین و قابل دسترس‌ترین انگیزه‌ها گرفتن نمره‌ی بهتر است.
34- انگیزه‌ی خودتان را مشخص کنید.
اگر ندانید به چه علت می‌خواهید چیزی بیاموزید، حواس پرتی به سراغتان خواهد آمد.
35- هدفتان را مشخص کنید.
طبق گفته‌ا‌ی معروف: ذهن، هر آنچه را که درک کند می‌تواند به دست ‌آورد. به هر چه فکر می‌کنید لازم است خود را مجهز کنید.
36- مثبت اندیش باشید.
بعد از مشخص کردن اهداف خود باید امیدوار باشید که توانایی لازم را دارید به آنچه می‌خواهید دست یابید.
37- برنامه‌ریزی کنید (2).
یادگیری فقط یک جنبه از کارهای روزمره زندگی است. باید ساعاتی که امکان یادگیری وجود ندارد را شناسایی کرده تا بتوانید کارهای دیگر را در آن زمان‌ها انجام داد.
38- هر مهارتی را می‌توان یاد گرفت.
به استثنای بعضی محدودیت‌های جسمی هر مهارتی را که افراد خبره آموخته‌اند شما هم می‌توانید یاد بگیرید؛ فقط شاید وقت و انرژی بیشتری باید صرف کنید.
39- خود را برای آموختن آماده کنید.
برای یادگیری فقط مثبت اندیشی کافی نیست. در زندگی امروزه با وجود موضوعات مختف، هنگام یادگیری می‌بایست بقیه‌ی موضوعات را فراموش کرد و الا یادگیری تبدیل به تجربه‌ای کسل کننده می‌شود.
40- مواظب وقت مطالعه‌ی خود باشید.
اگر شما دوستانی دارید که ممکن است خواسته یا نا خواسته شما را از پرداختن به مطالعه یا یادگیری باز دارند با به‌کار بردن ترفند و سیاست (البته به طوری که از شما نرنجند) پیشنهاد آنها را مثلا برای رفتن به سینما رد کنید.
41- خود را محدود کنید.
گاهی آزادی و راحتی زیاد باعث هرج و مرج می‌شود. برای یادگیری بهتر مطالب، فرجه‌ی زمانی مشخص کنید. داشتن چارچوب برای انجام کارها باعث نتیجه‌گیری بهتر و سریعتر می‌شود.
  تکنیکهای تکمیلی

 42- تا آنجا که می‌توانید مطالعه کنید.
43- زبان خارجی بیاموزید.
یادگیری زبان‌های بیشتر ما را با افق‌های بیشتری آشنا کرده و بیان بعضی مفاهیم را برای ما آسان‌تر می‌کند. همچنین گاهی درک کامل یک مطلب فقط در زبان اصلی میسر است.
44- یاد بگیرید که چگونه یاد بگیرید.
روش‌های مختلف یادگیری را امتحان کنید تا به آنچه مطلوب شماست برسید (در مطالب بعدی به معرفی و شرح این روش‌ها خواهیم پرداخت).
45- بهتر است مشخص شود که چه چیزهایی را می‌دانید و چه چیزهایی را نمی‌دانید.
در مورد یک موضوع ابتدا مشخص کنید چه اطلاعاتی از قبل دارید؛ بعد مشخص کنید چه مطالبی را نمی‌دانید و می‌خواهید بدانید.
46- از ضمیر ناخودآگاه خود هم کار بکشید!
آیا می‌دانید می‌توان دو مطلب را هم ‌زمان فرا گرفت!؟ ذهن بطور غیر ارادی می‌تواند درگیر یادگیری باشد. مثلا اگر قرار است مطالبی در مورد دو موضوع بنویسیم می‌توانیم یک موضوع را در ذهن داشته باشیم و به سراغ موضوع دوم برویم. مادامی که مشغول نوشتن موضوع دوم هستیم، ذهن ما موضوع اول را پردازش می‌کند.
47- کلی‌ فکر کنید.
یکی از روش‌های خوب یادگیری این است که مطالب را به طور کلی بیاموزیم.
48- مطالب را تکرار کنید.
برای درک کامل مطالب پیچیده باید آنها را مرور کرد. هم‌چنین مرور دوباره‌ی مطالب به ما دید عمیق‌تری در مورد مطلب می‌دهد. تکرار مفاهیم و تئوری‌ها با به‌کارگیری مثال‌های مختلف، سرعت یادگیری آنها را چند برابر می‌کند.
49- از روش یادگیری کوانتومی استفاده کنید
«روش یادگیری کوانتومی» (Quantum Learning Model) (QL) روشی است که بر اساس به کارگیری و مرتبط کردن دانسته‌ها در زندگی روزمره‌ی دانش‌آموزان شکل گرفته است.
50- از ابزارهای لازم برای یادگیری استفاده کنید (کامپیوتر،‌ ویدیو و ...).
51- از «روش فکرکردن انتقادی» (Critical Thinking) استفاده کنید.
«روش فکر‌کردن انتقادی» شامل دریافت اطلاعات، ارزیابی آن و نتیجه‌گیری منطقی بر اساس آنها می‌باشد.
    تکنیک‌هایی برای معلمین و والدین
 52- از دانش‌آموزان سؤال بپرسید و آنها را در بحث وارد کنید.
53- از هرم اطلاعات استفاده کنید. یادگیری دارای لایه‌هایی است و می‌بایست مفاهیم پیشرفته‌تر بعد از فرا‌گیری مفاهیم پایه صورت گیرد.
54- در کنار لذت بردن از بازی‌های کامپیوتری روش حل مسآله و بسیاری از مفاهیم دیگر را بهتر می‌توان آموخت.
55- از قانون 80 به 20 پیروی کنید.
طبق قانون 80 به 20، یادگیری 20 درصد از مفاهیم نیاز به صرف 80 درصد وقت و انرژی‌ای دارد که برای مفاهیم دیگر اختصاص می‌دهیم؛ لذا باید هنگام برنامه‌ریزی به این نکته توجه داشت.
56- برای مفاهیم قصه‌بافی کنید!
مثلا اتم را منطقه‌ای گانگستری در نظر بگیرید که در آن پروتون و نوترون همسایه‌ی همدیگر بوده، با هم رقیب‌اند و لذا هرگز در محدوده‌ی هم وارد نمی‌شوند.
57- فراتر از برنامه‌ی درسی مدرسه و دانشگاه بروید.
با ابزارهای یادگیری که امروزه موجود است حتی یک فرد 60 ساله هم می‌تواند ریاضی را در حد دانشگاه فرا بگیرد. لذا هر مطلبی را که لازم می‌دانید یا علاقه دارید، بیاموزید.
58- از دانسته‌های خود عملا استفاده کنید.
مثلا در آموزش ریاضی بهتر است دانش‌آموزان مفاهیم چهارگانه‌ی ریاضی را برای اندازه‌گیری مواد لازم برای پخت کیک به کار ببرند.
    تکنیک‌هایی برای دانش‌آموزان
 59- همیشه درگیر یادگیری باشید.
اگر فکر می‌کنید از معلم‌تان بیش‌تر می‌دانید و مطالب کلاس برای‌اتان کسالت‌آور است با معلم‌تان وارد بحث شوید و از دانسته‌های خود برای پیروز شدن در بحث استفاده کنید.
60- خودتان بیاموزید.
در بسیاری از موارد، معلمان همه‌ی مطالب را در بحث خود مطرح نمی‌کنند. شما باید بسیاری از مطالب را خود فرابگیرید؛ پس منتظر نباشید همه‌ی مطالب به شما آموخته شود.
61- اگر به تنهایی نمی‌توانید یاد بگیرید با دوستان‌تان مطالعه کنید.
62- به دیگران درس بدهید.
بهترین روش یادگیری این است که مطلبی را به دیگران آموزش دهید. این شما را مجبور به یادگیری کامل آن مطلب می‌کند.
63- محک زدن آنچه که یادگرفته‌اید یادگیری شما را تضمین می‌کند.
استفاده از فلش‌کارت یکی از بهترین روش‌ها برای محک زدن آن‌چیزی است که یادگرفته‌اید.
64- در ابتدا مفاهیم اساسی را یاد بگیرید.
یادگیری مطلب جدید باید شبیه یادگیری زبان توسط یک کودک باشد که به گرامر و املای کلمه‌ها توجهی نمی‌کند.



[ سه شنبه 88/8/5 ] [ 2:11 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
راهبردهای به یادسپاری(حتما بخوانید)

راهبردهای به یادسپاری را می توان در سه دسته عمده تقسیم بندی کرد:

 1- راهبردهای به یادسپاری یا راهبردهای حفظ مطالب غیر معنی دار (حفظ طوطی وار)

2- راهبردها یا روشهای یادیار

 3- راهبردها یا روشهای یادگیری مطالب معنی دار.

1- حفظ طوطی وار مطالب غیر معنی دار:

مطالب غیر معنی دار به مطالبی گفته می شود که ذاتاً معنی دار نیستند اما برای مطالب معنی دار پایه و چهارچوب به حساب می آیند مانند اعداد، شماره جمعیت شهرها و کشورها و ... که البته حجم شان کم است. راههای به یادسپاری یا حفظ این مطالب به شرح زیر است:

1-1-  بخش به بخش حفظ کردن: یعنی مطالب به چند بخش تقسیم شده و بخشها به نوبت آموخته می شود. بطور مثال دانش آموزی می خواهد علایم اختصاری عناصر شیمیایی را حفظ کند این عناصر را به چند بخش تقسیم می کند و به حفظ کردن هر یک از آن بخشها می پردازد.

2-2- تمرین پراکنده یا مطالعه با فاصله

در این روش یادگیرنده به جای اینکه سعی کند تا یکباره و در یک نوبت مقدار زیادی اطلاعات را حفظ کند، وقت خود را تقسیم کرده و چندین بار آنها را مرور می نمایند.

2- معنی دار کردن مطالب: منظور از درک یا فهم یک مطلب یعنی معنی دار کردن مطالب است که در این رابطه، شباهتها  و دیگر روابط بین آن مطلب و مطالب قبلا آموخته شده را شناسایی می کنیم که مثلاً تاریخ یک رویداد را در درس تاریخ می توان اگر مصادف با تولد ما در آن روز بود بهتر یاد گرفت.برای معنی دار کردن مطالب از راههای مختلفی زیر می توان استفاده کرد:

2-1- استفاده از واسطه ها:

از طریق رابطه ها می توان بین مطالب و مواد غیر مرتبط روابط معنی دار برقرار کرد. در این نوع یادگیری به آزمودنی جفت های کلماتی مانند شانه، فنجان، پا ، صندلی ،چکش ، ساعت داده می شود به کلمات اول این جفتها محرک و به دومین کلمات آنها پاسخ می گویند. آزمودنی باید با دیدن یا شنیدن کلمه اول محرک به آن پاسخ بدهد (کلمه دوم را به یاد آورد).

مثلاً شانه در لیوان است، او پایش را روی صندلی گذاشته است و یا او با چکش به صندلی کوبید.

2-2- پیش سازمان دهنده:پیش سازمان دهنده یک بیان مقدماتی درباره موضوع یادگیری است که برای اطلاعات جدید یک چهارچوب ذهنی فراهم می آورد و این اطلاعات جدید را به آنچه یادگیرنده از قبل می داند ربط می دهد.

به عنوان نمونه ای از پیش سازمان دهنده  در یک پژوهش (آزوبل و یوسف 1963) از دانشجویان دانشگاه خواسته شد تا اطلاعاتی درباره دین بودائی بیاموزند، قبل از خواندن درباره دین بودایی یک پیش سازمان دهنده که رابطه بین دین بودایی و دین مسیحیات را با هم مقایسه می کرد به گروهی از آزمودنیها داده شد در حالی که به گروه دیگر چنین اطلاعی داده نشد. نتیجه این پژوهش نشان داد و دانشجویانی که پیش سازمان دهنده را دریافت کرده بودند از آنانی که آن را دریافت نکردند اطلاعات بیشتری درباره مطلب مربوط به دین بودایی یاد گرفتند.

بطور کلی پیش سازمان دهنده می تواند به صورت طرح و الگو یا خلاصه ای نوشتاری یا گفتاری باشد اما ویژگی مهم پیش سازمان دهنده در مقایسه با مطالبی که قرار است آموخته شوند، از لحاظ انتزاعی بودن کلیت  وجامعیت در سطح بالاتری قرار دارد.

3-2  ساخت سلسله مراتبی مطالب یادگیری:

عناصر یا مطالب یادگیری را می توان بصورت یک سلسله مراتب از ساده به دشوار مرتب کرد به نحوی که یادگیری هر عنصر یا تکلیف به یادگیری تکالیف دیگر مربوط باشد. از این طریق می توان به مطالب مختلف معنی بخشید و با یادگیری هر مطلب در این سلسله مراتب یادگیری مطالب بعدی وابسته به آن به راحتی امکان پذیر ساخت.

فایده عمده آن این است که یادگیرنده یادگیری خود را با مطالب ساده آغاز می کند و با یادگیری هر مطلب پیش نیاز، برای یادگیری مطلب بعدی آمادگی کسب می کند و وجود پیش نیاز یادگیری برای هر مطلب تازه آن مطلب را برای یادگیرنده به حالت آشنا و معنی دار در می آورد.

4-2 –سازمان دادن به مطالب:

یکی دیگر از روشهای معنی دار کردن مطالب سازمان دادن به آنهاست زیرا برای بازیابی بعدی آن اطلاعات از حافظه ضروری است و فراموشی کمتر است.

 ما از طریق سازمان دادن به مطالب روابط و پیوندهای بین اجزا ی مختلف اطلاعات را برقرار می نماییم و آن گاه به جای آموختن جزء جزء اطلاعات کل آن را در ارتباط با یکدیگر می آموزیم. (ارمرور 1994) به عنوان نمونه ای از سازمان دادن به مطالب گفته است یادگیرنده ای که می خواهد اطلاعات پراکنده مربوط به حافظه را بطور سازمان یافته بیاموزد می تواند آنها را نظیر آنچه در زیر آمده است را به هم ربط دهد.



[ سه شنبه 88/8/5 ] [ 2:5 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
قابل توجه اولیا در آغاز سال تحصیلی

 


* شناخت کودکانی که مشکلات یادگیری


مشکلات جسمانی و مشکلاتی در سلامت روان دارند.

* چگونه به کودک مضطرب کمک کنیم


* نکات مهم و عمومی برای آمادگی رفتن به مدرسه


کودکان که تفاوتهای یادگیری , بیماری روانی و مشکلات جسمانی با دیگران دارند وقتی در محیط مدرسه قرار می گیرند این تفاوتها به وضوح آشکار می شود . کودک ممکن است بخاطر این مشکلات احساس کمرویی , ناامنی , خجالت بکند . آمادگی قبلی برای پاسخ دادن به رفتار دیگران به کودکان کمک می کند تا آنها تفاوتهای خود را براحتی اداره کنند .

 * چگونه به کودکانی که تفاوتهایی در مورد یادگیری, جسمانی, سلامت روان دارند کمک کنیم .

 والدین باید بادقت توجه کنند که چطور و چه وقت بهترین زمان برای بیان مشکل , کودکانشان است . بعضی از مشکلات مخصوص آنهایی که در رابطه با سلامتی هستند نیاز به بحث رو در رو دارند . برای مثال کسانی که مشکلات یادگیری دارند اگر چه نیاز به درمان دارند ممکن است مشکلات نمره هم داشته باشند والدین باید حمایتهای خود را به نحو احسن انجام دهند . توضیحات و مشارکتهای کودک باید با احترام خواسته شود . بعضی از کودکانی که مشکلات جسمانی دارند ترجیح می دهند که فرصتی را داشته باشند تا درباره تجربیات شخصی شان در کلاس صبحت کنند در حالی که سایر کودکان ترجیح می دهند تفاوتهایشان را با تک تک افراد در میان بگذارند .


 - پیشرفتهای کودک را ارزیابی و نظارت کنید .


با گذشته سالهای تحصیلی مشکلات جدیدی حاصل می شود به عنوان مثال معلمهای مختلف , نیازهای درسی متفاوت , تغییر گروههای اجتماعی همه می تواند بر روی تجربیات و سازگاری کودک اثر گذارد ارزیابی این دوران و کسب اطلاعات از طرف کودک و معلم ضروری است و هرگز به یک منبع اکتفا نکنید هم معلم و هم کودک برای خود دیدگاههای مخصوص دارد .


 - مهارتهای اجتماعی کودک را توسعه دهید .


برای افزایش روابط اجتماعی و کیفیت زندگی , داشتن مهارتهای ارتباطی مناسب لازم است. یادگیری و تمرین مهارتهای مناسب برای کودکانی که تفاوتهای با دیگران دارند کمک خواهد کرد تا در دوست یابی و حفظ دوست موفق باشد دوستان می توانند نقش حمایتی را بازی کرده و دیدگاههای عاطفی و عملکرد او را افزایش دهند .


 - شناخت کودکان مضطرب


استرس برای جدایی از خانه در سالهای اولیه مهد کودک و کلاس  اول مشاهده می شود ولی اضطراب برای سال جدید در طی دوران تحصیلی شخص به دلایل مختلف بعدها نمایان شود . کودک ممکن است نامطمئن ناآرام در شرایط اجتماعی , نگرانی برای    دوست یابی و کمرویی درباره مشکلات و مسائل بخصوص - ترس از تحت فشار همسالان - نگرانی برای ایمنی مدرسه -یا تحت فشار نیازهای تحصیلی جاری قرار گیرد .


 * چگونه به کودک مضطرب کمک کنیم

 - رفتارهای کودکان را ارزیابی کنید .


اگرچه بعضی از کودکان ممکن است داتاً مضطرب باشند ولی اضطراب بیشتر کودکان متاثر از اضطراب والدین است . احساس ترس می تواند ترس کودکان را افزایش دهد . برای مثال والدین ممکن است رفتار دوگانه (احساس تردید) برای جدایی از کودک داشته باشند ولی برای کودکانی که بزرگتر هستند اضطراب والدین ممکن به شکل دیگری مثل آیا  بچه ها در زمینه های مختلف موفق خواهند شد ؟ آیا در فلان ورزش موفق می شود ؟ این فشارها - ناخواسته از طرف والدین به فرزندان انتقال پیدا می کند و در نتیجه این فشار   می تواند انگیزه و اعتماد به نفس و علاقه کودک را تحت تاثیر قرار دهد .


 - توجه به عوامل اضطراب


آگاهی از جزئیات عوامل نگران کننده می تواند در حل مشکل کمک کند مثلاً مادریکی از کودکانی که تازه به مدرسه رفته بودند و در مورد اینکه بطو رناگهانی نمیخواست سوار اتوبوس مدرسه شود گیچ بود . ولی او پس از توضیحات متوجه شد که یکی از روزها فرزندش از صندلی اتوبوس افتاده بود و نمی خواست سوار اتوبوس شود . کشف این مسئله او را قادر ساخت که بطور موثر مشکل را حل کند .


 - راه حل های مشکل را با کمک کودک خلق کنید .


وقتی یک مشکلی مشخص شد به کار بردن راه حلهای ارائه شده از طرف کودک احساس تسلط او را افزایش می دهد . همچنین اطمینان پیدا می کند که با احتمال قوی در حل مشکلات موفق خواهد شد . یاد میگیرد جه طور در برابر مشکلاتی که در آینده خواهد داشت آنرا مستقل حل کند .




* نکات مهم و عمومی برای آمادگی رفتن به مدرسه


- سن کودک و مراحل رشد او را در نظر بگیرید .


توجه داشته باشید هر کودکی در طی مراحل رشد خود نیازهای خاص خودش را دارد برای مثال برای کودک اول دبستان ? نشستن آرام سر کلاس و رعایت نوبت مهم است . کودک اول دبستان نیاز به زمان دارد تا بتواند سرکلاس آرام نشسته و نوبت رعایت کند دانش آموزان بزرگتر ذهنش مشغول آن است که چگونه مورد قبول دوستانش قرار بگیرد بنابراین هر مرحله از رشد مشکلات طبیعی خودش را دارد .


 - آمادگی کودک


تهیه لیستی از مواردی که باعث آمادگی کودک به مدرسه می شود مفید است . این لیست می تواند به کودک اطمینان و احساس مشارکت بدهد . والدین باید از زیاده روی اجتناب ورزند ولی آماده کردن کودکی که وارد دوره راهنمایی می شود چند هفته قبل از شروع سال تحصیلی موثر بود و او را با مسیر رفت و آمد و دوستان ? همسایه آشنا می کند .


فراموش نکنید که آمادگی برای شروع سال تحصیلی مثل ساعت خواب – زمان انجام تکالیف درسی و فعالیتهای فوق برنامه ای را با کودک خود برنامه ریزی کنید .


- تشویق و حمایت از راه حلهای کودک


والدین باید از تمایل به پاسخگویی سریع دوری کنند . کودک ممکن است این طور تفسیر نماید که حمایتهای والدین به معنی عدم شایستگی او است . درباره رفتارهای ناشیانه کودک با او صحبت کنید و سوالها و پاسخهای آن را با هم پیدا کنید این باعث افزایش اعتماد به نفس کودک می شود .


 - تصمیم بگیرید چه اطلاعاتی تا چه اندازه بدهید .


والدین باید در نظر بگیرند که تا چه مقدار اطلاعات در اختیار مسئولین آموزشی قرار دهند و به چه کسانی و با چه جزئیاتی این مطالب را نقل کنند . تا در جهت منافع کودک باشد برای مثال برای بچه هایی که ADHD که دارو مصرف می کنند تصمیم برای اینکه  مسئولین آموزشی را در جریان قرار بدهند بستگی به صلاح دید درمانگر یا دکتر مربوطه یا دستور العمل آموزش و پرورش یا برنامه مصرف دارو با صلاح دید والدین دارد .


 - انتظارات مناسب داشته باشید .


والدین ? معلمین کودکان در حیطه مبارزه با مشکلات و موفقیت خود باید واقع گرا باشند اگر مشکلی پیش می آید بهتر است شرایط دوباره ارزیابی شود از انکار کردن دوری کنید اقدامات خود را تغییر و راه حلهای جدید بنا کنید .


توجه داشته باشید که پس از تعطیلات تابستانی نیاز دارند تا خود را با برنامه های مدرسه تطبیق دهند .




- ارتباط مناسبی با مسئولین مدرسه داشته باشند .


ارتباط مناسب با بزرگسالانی که در طی زمان مدرسه چشم و گوششان روی فرزند شما در مدرسه است ? بسیار مهم و مفید است . برای رابطه همکاری معلم و والدین باید تلاشی مجدانه وجود داشته باشد .


 - ارزیابی شرایط و دخالت سریع


ارزیابی مشکلات کودک و تغییر برنامه درسی باید حدالامکان سریع انجام شود و والدین و معلمین بطور مداوم ارزیابی کنند که یک مسئله تا چه اندازه می تواند با آموزش و تعاملات همسالان کودک مشکل ایجاد کند . شناخت سریع کودک خجالتی که ترس اجتماعی دارد یا کودک باهوشی که سرآمد است اقدامات مناسبی نیاز دارد و ارزیابی و نظارت نیازمند این است که والدین در همه زندگی آموزشی - تحصیلی -عاطفی - اجتماعی درگیر باشند بنابراین معلمین و والدین مسئولیت شناسایی و کمک به کودکان را با دقت انجام دهند .



[ جمعه 88/7/17 ] [ 1:8 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
"لیوان را زمین بگذار"

"لیوان را زمین بگذار"

استادى در شروع کلاس درس، لیوانى پر از آب به دست گرفت. آن را بالا گرفت که
همه ببینند. بعد از شاگردان پرسید: به نظر شما وزن این لیوان چقدر است؟
شاگردان جواب دادند ?0 گرم، 100 گرم، 1?0 گرم.
استاد گفت: من هم بدون وزن کردن، نمی‌دانم دقیقاً وزنش چقدر است. اما سوال من این است: اگر من این لیوان آب را چند دقیقه همین طور نگه دارم، چه اتفاقى خواهد افتاد.
شاگردان گفتند: هیچ اتفاقى نمی‌افتد.
استاد پرسید: خوب، اگر یک ساعت همین طور نگه دارم، چه اتفاقى می‌افتد؟
یکى از شاگردان گفت: دست‌تان کم‌کم درد می‌گیرد.
حق با توست. حالا اگر یک روز تمام آن را نگه دارم چه؟
شاگرد دیگرى جسارتاً گفت: دست‌تان بی‌حس می‌شود. عضلات به شدت تحت فشار قرار می‌گیرند و فلج می‌شوند. و مطمئناً کارتان به بیمارستان خواهد کشید و همه شاگردان خندیدند.
استاد گفت: خیلى خوب است. ولى آیا در این مدت وزن لیوان تغییر کرده است؟
شاگردان جواب دادند: نه
پس چه چیز باعث درد و فشار روى عضلات می‌شود؟ من چه باید بکنم؟
شاگردان گیج شدند: یکى از آنها گفت: لیوان را زمین بگذارید.
استاد گفت: دقیقاً. مشکلات زندگى هم مثل همین است.
اگر آنها را چند دقیقه در ذهن‌تان نگه دارید، اشکالى ندارد. اگر مدت طولانی‌ترى به آنها فکر کنید، به درد خواهند آمد.
اگر بیشتر از آن نگه‌شان دارید، فلج‌تان می‌کنند و دیگر قادر به انجام کارى نخواهید بود.
فکر کردن به مشکلات زندگى مهم است. اما مهم‌تر آن است که در پایان هر روز و پیش از خواب، آنها را زمین بگذارید.
به این ترتیب تحت فشار قرار نمی‌گیرید، هر روز صبح سرحال و قوى بیدار می‌شوید و قادر خواهید بود از عهده هر مسئله و چالشى که برایتان پیش می‌آید، برآیید!www.zibaweb.com
دوست من، یادت باشد که لیوان آب را همین امروز زمین بگذار. زندگى همین است



[ پنج شنبه 88/7/9 ] [ 12:0 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
عدد عجیب

عدد 37 عدد عجیبی است. اگر ان را در عدد 3و 6 و 9 و 12 و 15 و 18 و 21 و 24 و 27 ضرب کنیم: خواهیم دید که چرا این عدد عجیب است:

111=3 * 37

222=6 * 37

333=9 * 37

444=15 * 37

666=18 * 37

777=21 * 37

888=24 * 37

999=27 * 37


[ یکشنبه 88/7/5 ] [ 9:54 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
دانستنی برای دانش آموزان

             دانستنی برای دانش آموزان

 

چرا آسمان آبی است؟

رنگ آبی یکی از رنگهای موجود در نور خورشید است. نور خورشید همچنان که از میان هوا می تابد پخش می شود و می شکند قسمت آبی رنگ نور خورشید بیشتر از دیگر رنگها می شکند و همین باعث می شود تا آسمان آبی به نظر برسد . اگر ما می توانستیم به بالای کره ی  هوا ( یونیسفر) برویم آسمان به جای رنگ آبی که ما حالا می بینیم سیاه رنگ به نظر می آمد.  

                   

                                چرا آب آبی رنگ به نظر می آید؟

آب درست مانند یک آینه رنگ آسمان را منعکس می کند اغلب اوقات رنگ آسمان آبی است بنابراین آب رنگ آبی را منعکس می کند . هنگامی که آسمان ابری است آب بیشتر خاکستری رنگ به نظر می آید. بعضی اوقات وقتی که گیاهان ریز سبز رنگ بسیار زیادی در آب وجود دارند ، آب سبز رنگ دیده می شود.

 

 

چرا من بعضی مواقع که فلزات یا چیز دیگری را لمس می کنم شوکه می شوم.

وقتی که شما بر کف اتاق بخصوص روی یک فرش پشمی راه می روید الکتریسیته بر روی کفشهایتان جمع شده در سطح خارجی بدنتان پخش می گردد . سپس وقتی که شما چیزی را لمس می کنید که می تواند الکتریسیته را به آسانی دریافت کند این الکتریسیته به سرعت به آن چیز وارد می شود. این عمل جرقه بسیار کوچکی بوجود می آورد که شما آن را به عنوان شوک احساس می کنید.

 

 

چرا تانکرهای بنزین زنجیری دارند که بر روی زمین کشیده می شود؟

کامیون ها نیز به هنگام حرکت بر روی جاده الکتریسیته جمع آوری می کنند . اگر این الکتریسیته از کامیون به چیز دیگری وارد بشود جرقه ای ایجاد خواهد کرد. بوجود آمدن حتی یک جرقه کوچک در نزدیکی کامیونی پر از مواد سوختی ، خطرناک است . این زنجیر اجازه می دهد تا الکتریسیته از کامیون به زمین وارد شود به نحوی که هیچ جرقه ای پدید نیاید.

 

چه چیز رعد را به وجود می آورد؟

وقتی که نور یک رعد و برق از میان هوا عبور می کند این هوا به سرعت گرم می شود . حرارت باعث منبسط شدن هوا می گردد این انبساط ناگهانی غرش رعد را ایجاد می کند بعضی مواقع انعکاس صوت باعث می شود تا صدای رعد برای یک مدت طولانی ادامه یابد.

 

 

چه چیزی برق یا آذرخش را به وجود می آورد؟

برق الکتریسیته ای است که از یک ابر به ابر دیگر یا بین یک ابر و زمین تخلیه می شود. قسمتهایی از یک ابر ممکن است الکتریسیته جمع کند وقتی که یک ابر دارای بار الکتریکی به اندازه کافی به شیئ نزدیک شود جرقه الکتریکی بین ابر و شیء رد و بدل می شود این شیء می تواند یک ابر یا چیز دیگری در روی زمین باشد.

 

 

 

چرا صدای رعد بعد از دیدن نور شنیده می شود؟

رعد و برق هر دو در یک زمان اتفاق می افتند با این حال ما نور را قبل از شنیدن صدای رعد می بینیم . نور تقریباً یک میلیون بار سریع تر از صوت حرکت می کند. هنگامی که صدای رعد یک متر را می پیماید نور تقریباً یک میلیون متر را طی کرده است به این علت است که به نظر می رسد صدای رعد بعد از نور می آید .

 

 

 

چرا وقتی سردتان است می لرزید؟

بدن شما همیشه در حال سوخت و ساز غذاست تا تولید حرارت کند . هنگامی که بدنتان بیش از اندازه گرم می شود شما برای خلاص شدن از حرارت اضافی عرق می کنید ولی وقتی که سردتان است منافذ ریزی که در پوستتان وجود دارد و عرق را خارج می کنند ،  بسته می شوند تا حرارت را در بدن نگاه دارند بعضی مواقع این منافذ بقدری محکم بسته می شوند که باعث طپشهای کوچکی در روی پوست می گردد. همچنین اگر شما بیش از اندازه احساس سرما کنید ممکن است بلرزید . لرزیدن کاری است که به طور غیر ارادی انجام          می دهند. این کار تولید حرارت اضافی می کند تا به گرم شدن شما کمک کند .         

 

 

                                      چرا سگ نفس نفس می زند؟

انسان وقتی بیش از اندازه گرمش شود عرق می کند این کار باعث می شود که احساس خنک شدن بکند اما سگ فقط می تواند از طریق انتهای پاهایش عرق کند و هنگامی که سگ احساس گرما می کند این کار برای خنک کردنش کافی نیست بنابراین نفس نفس می زند. سگ به وسیله ی تنفس کردن سریع گرمای اضافی بدنش را خارج می کند .

 

 

 

چرا بعد از آمدن باران کرم های خاکی بر روی زمین ظاهر می شوند؟

کرم های خاکی از طریق پوست بدنشان تنفس می کنند بنابراین وقتی که آب باران فضاهای خالی در زیر زمین را پر می کند کرم های خاکی برای نفس کشیدن به سطح زمین می آیند.

 

 

عنکبوت چگونه می تواند بدون در هم ریختن تارها بر رویشان حرکت کند؟

فقط روی تارهایی که تار عنکبوت را دور زده اند ماده چسبناکی وجود دارد عنکبوت بر روی تارهایی راه می رود که از مرکز شروع می شوند و مانند پره های یک چرخ به خارج امتداد می یابند. 



[ جمعه 88/7/3 ] [ 4:7 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
روشهای صحیح مطالعه

روشهای صحیح مطالعه

_        یادگیری و مطالعه ، رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند، تا جایی که می توان این دو را لازم  و ملزوم  یکدیگر دانست.


_        برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه ای فعال و پویا داشت .
شیوه صحیح مطالعه، چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:
1-     زمان مطالعه را کاهش میدهد.

2- میزان یادگیری را افزایش میدهد .

3- مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می کند.

4- بخاطر سپاری اطلاعات را آسانتر می سازد.

 

           برای داشتن مطالعه‌ای فعال و پویا نوشتن نکات مهم درحین خواندن ضروری است تابرای مرور مطالب، دوباره کتاب را نخوانده و در زمانی کوتاه ازروی یادداشتهای خود مطالب را مرور کرد .

            یادداشت برداری ، بخشی مهم و حساس از مطالعه است که باید به آن توجهی خاص داشت . چون موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد. خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.


شش روش مطالعه

1- خواندن بدون نوشتن

 

روش نادرست مطالعه است مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد.

 

باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا" قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد.

 

 

2- خط کشیدن زیر نکات مهم

 

این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا" درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند

 

3- حاشیه نویسی

 

این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد

 

4- خلاصه نویسی

 

در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست


5- کلید برداری

کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین، بهترین وپرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود.

 

6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز

 

این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا" فراگیری مطالب درسی است. در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید. این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند و بازده مطالعه را افزایش میدهد.


شرایط مطالعه

بکارگیری شرایط مطالعه     یعنی      بهره وری بیشتر از مطالعه


شرایط مطالعه،
        مواردی هستند که با دانستن، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها، می توان مطالعه ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به شما می آموزند که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید ، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و با دانستن آنها می توانید با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز کنید و مطالعه ای فعالتر داشته باشید
 
1- آغاز درست:
             برای موفقیت در مطالعه باید درست آغاز کنید.

2- برنامه ریزی:
           یکی از عوامل اصلی موفقیت ،‌داشتن برنامه منظم است.

3- نظم و ترتیب:
          اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد.

4-حفظ آرامش:
         آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال می کند .

5- استفاده صحیح از وقت:
        بنیامین فرانکلین،
           آیا زندگی را دوست دارید؟ پس وقت را تلف نکنید زیرا زندگی از
           وقت تشکیل  شده است


6- سلامتی و تندرستی:
     عقل سالم در بدن سالم است
چند توصیه مهم که باید فراگیران علم از آن مطلع باشند

 1- حداکثرزمانی که افراد می توانند فکر خود را بروی موضوعی متمرکز کنند  بیش  از 30 دقیقه نیست،  یعنی  باید  سعی  شود   حدود  30  دقیقه  بروی  یک  مطلب  تمرکز  نمود  و  یا مطالعه داشت و حدود   10 الی 15  دقیقه استراحت نمود  سپس مجددا" با همین روال شروع به مطالعه کرد.

2- پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید.

 و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائید  چون  پس  از  صرف غذای سنگین بیشتر  جریان  خون  متوجه  دستگاه  گوارش  میشود  تا  به هضم و  جذب  غذا کمک کند و لذا خونرسانی  به   مغز  کاهش می یابد و از  قدرت تفکر و تمرکز کاسته  می شود.


  از مصرف  الکل  ودارو  هم  خودداری فرمائید همچنین  غذاهای  آردی  مثل  نان  و  قندی  قدرت   ادراک  و تمرکز را کم می کند نوشابه های گازدارهم همینطور هستند.
3- ذهن آدمی با هوش است اگر یادداشت بردارید خود را راحت از حفظ و  بیاد  سپاری  مطالب  می کند  و  نیز همزمان نمی توانید هم مطلبی  را  بنویسید  و  هم  گوش  دهید.  پس  در  حین مطالعه لطفا " یادداشت  برداری نمائید .



[ شنبه 87/9/16 ] [ 8:39 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر

<< مطالب جدیدتر :: مطالب قدیمی‌تر >>