کد کج شدن تصویر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نکات مهم در کلاس داری

1-استفاده از مثل

یکی از وظایف مهم یک مربی و معلم تفهیم مطلب است.از روشهای مهم وآسان تفهیم مطلب استفاده

از مثل است.کلمه مثل 69بار در قرآن تکرار شده است.بزرگان و اساتید هم در کلاس خود از مثل استفاده

می کردند

یکی از شاگردان شهید مطهری می گوید:استاد در تفهیم مطالب از مثال های زیادی استفاده می کردند

 

و مثال های بسیار مناسبی نیز بر می گزیدند.

مثال زدن و استفاده ازمثل ویژگی و هنر خاصی را می طلبد.گاهی اوقات آوردن یک مثل ما را از هدف دورتر می کند.پس در آوردن مثل باید کاملا دقت کرد.

2-استفاده از وسایل کمک آموزشی

معلم باید سعی کند در حد امکان و مقدورات از وسایل کمک آموزشی مانند تصاویر،فیلم،پوستر،مدل و نقاشی و رایج ترین آن ها تخته سیاه استفاده نماید؛زیرا چشم بهتر از گوش یاد می گیرد و مطالب را

بهتر در حافظه انسان می سپارد و طبق آماری که برخی روان شناسان ارائه کرده اند75?یادگیری انسان

توسط چشم صورت می گیرد.استفاده از وسایل کمک آموزشی بخصوص برای نوجوانان بسیار جذاب خواهد بودو در شیوه نوین تدریس استفاده از تخته متداول ترین شیوه تدریس است و کم کم ما هم باید از شیوه های سنتی که یکجا بنشینیم و به سبک سخنرانی تدریس کنیم بپرهیزیم.

3-رعایت مقررات تدریس

معلم باید بر حسب تحمل دانش آموزان،زمان کلاس را تغییر دهد.همه دانش آموزان توان و تحمل کلاس طولانی را ندارند.بعضا می بینیم که با طولانی شدن کلاس نتیجه عکس خواهد بود.

به قول استاد عزیز جناب آقای قرائتی؛

مردم 20دقیقه اول به صحبت معلم دل می دهند،‍20دقیقه دوم گوش می دهند و 20دقیقه سوم نه دل می دهند و نه گوش،هر لحظه منتظر اتمام کلاس هستند؛با این پا وآن پا کردن،به ساعت نگاه کردن،خمیازه کشیدن،عدم تحمل و توان و وجود خستگی را از کلاس نشان می دهند.

هر گاه چراغ قرمزها روشن شدندباید احساس خطر کنی و کلاس را به پایان ببری،از جمله چراغ قرمزها همانطور که اشاره شد،بی حال شدن شنونده،به ساعت نگاه کردن،به استاد نگاه نکردنوسر خود را پایین انداختن است.

حضرت علی(ع)فرمودند:بهترین سخن آن است که کم باشد و گویا.

گفتند از سه چیز که با کلمه پر شروع می شود بپرهیزید:پرخوری،پرگویی وپر خوابی.

5-رعایت زمان شروع تدریس

الف-سعی کنید در اوج گرما و سرما کلاس برگزار نکنید.

ب-در زمانی که کودکان و نوجوانان به برنامه مورد علاقه خودشان مشغول هستند،کلاس نگذارید.مثل زمان پخش برنامه کودک از تلویزیون،زمان پخش سریال و فیلم و یا مسابقات ورزشی،به خصوص فوتبال.

6-عدم تبعیض بین شاگردان

الف-در نگاه:معلم نباید در نگاه خود به کلاس و دانش آموزان تبعیض قائل شود،چه به طور عمد و چه به طور سهو.در هر صورت باعث عدم کنترل کلاس می شود.معلم باید نگاهش را به تمام کلاس و همه دانش آموزان معطوف دارد.

درباره پیامبر اکرم آمده است:پیامبر(ص)لحظاتش را بین یارانش تقسیم می کرد و به طور مساوی به هر کس نگاه کند.

ب-در صدا:معلم باید طوری صحبت کند که صدایش در بین کلاس و دانش آموزان پخش شود و همه،صدای او را بشنوند.

ج-در خطاب:معلم باید سعی کندهمه را با یک لفظ صدا کند و اگر در این قسم دچار تبعیض شود،موجب رنجش خاطر دانش آموزان می شود.یکی را با لفظ تو و دیگری را با لفظ جنابعالی ودیگری را با لفظ حضرتعالی،این مشکل زاست.سعی شود همه را با یک لفظ محترمانه صدا کند.

7-توجه به نور،حرارت و هوای کلاس

معلم باید نسبت به این مسائل حساس باشد و به روشنایی،مقدار نور، حرارت وهوای کلاس توجه داشته باشد،که مسلما در نشاط کلاس مؤثر است.

 

منبع       روش کلاس داری           احمد طهماسبی



[ سه شنبه 91/9/7 ] [ 8:32 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
فهرست وارسی :درس قرآن

به نام خدا

فهرست وارسی :درس قرآن                                   زمان:

نام ونام خانوادگی:                                              تاریخ:

ردیف

نشانه ها وانتظارات

بله

خیر

  1

روان می خواند

   

   

  2

قواعد را در می هنگام خواندن رعایت می کند

   

   

  3

پیام قرآنی ها را حفظ می کند

   

   

  4

تکالیف مربوط به کلاس را به درستی انجام می دهد

   

   

  5

به داستانهای قرآنی علاقه نشان می دهد

   

   

  6

با علاقه در کلاس حضور پیدا می کند

   

   

 7

سعی در حفظ آیات می کند

 

 

 

  بازخورد معلم:..........................................................



[ چهارشنبه 91/8/24 ] [ 1:27 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
آزمون عملکردی
« به نام خداوند جان و خرد »

آزمون عملکردی ، آزمونی است که تأکید بر فرایند یادگیری دانش آموز در سطوح مختلف تحصیلی دارد . استفاده از این شیوه در سنجش دانش آموزان بسیار تازه است و دلیل اصلی توجه به این نوع سنجش را علاقه ی روز افزون به استفاده از اصول روانشناسی شناختی در کلاس درس و نیاز به پرورش مهارت های تفکر انتقادی دانسته اند .

           امروزه نظریه های شناختی ، یادگیری، بر آموزش تأثیر گذاشته اند ومهارت های فکری پیچیده را مورد توجه قرار داده اند . این نظریه ها بر جنبه های فکری و خود نظم دهی فراگیر تأکید می کند ، بنابراین امروزه توجه بیشنر معطوف به این است که چگونه شاگردان دانش را تفسیر کنند وبه کار گیرند تا مسائل پیچیده را حل کنند ؛ این گونه مهارت ها با آزمون های عینی و سنتی مثلاً آزمون چند گزینه ای قابل سنجش نیستند .

            انجام یک فعالیت مربوط به درس علوم، حمایت از راه حل یک مسئله ، برگزاری تئاتر ، ارائه سخنرانی ، تولید یک روزنامه دیواری ، انجام یک مصاحبه ، اندازه گیری مساحت کلاس درس ، طول حیاط مدرسه ،مساحت شیشه ی پنجره ، تعمیر قفل و دستگره ی در ، تعمیر شیر آب ، طراحی وانجام یک آزمایش در مدرسه یا خانه ، اندازه گیری دما با مقادیر عددی و رسم نمودار مربوط به آن ها و ... از نمونه های یک آزمون عملکردی هستند .

          اگر هدف یادگیری تغییر در رفتار ونگرش ها وهدف از آموزش وپرورش توانایی کار برد آموخته ها است ؛ پس باید دانش آموزان در این حیطه هم ارزشیابی شوند . بسیاری از دانش آموزان قادر نیستند که آموخته های خود را در موقعیت های لازم در خارج از کلاس به کار گیرند . همین مسأله بر لزوم توجه به ارزشیابی عملکردی و ادغام آن در سایر ارزشیابی ها تأ کید می کند . این شیوه سنجش باعث می شود که دانش آموزان یادگیری را در متن دنیای واقعی تجربه کنند و نسبت به آن چه می آموزند ، احساس نیاز کنند و رغبت بیشتری نشان دهند .

انواع آزمون های عملکردی

1-   آزمون عملکردی کتبی : مثل رسم نمودار، طرح یک نقشه ی مدار الکتریکی ، نوشتن یک داستان کوتاه یا متن ادبی

2- آزمون شناسایی : شناسایی یک اشکال ، یک راه حل ، یک تلفظ و ... مثال ( از دانش آموز می خواهیم اشکال مداری که لامپ آن روشن نمی شود را پیدا کند یا مراحل انجام یک آزمایش را مشخص کند .

3- آزمون عملکردی در شرایط شبیه سازی شده : انجام مانور زلزله ، تنفس مصنوعی بر روی یک مصدوم فرضی یا انجام عمل رانندگی با یک فضای ِشبیه ِ یک اتومبیل

4- نمونه کار : واقعی ترین نوع از این گونه سنجش؛ نمونه کار   است ، چرا که دانش اموز در محیط طبیعی مورد سنجش قرار می گیرد . برای مثال آزمون رانندگی در شرایط واقعی ؛ با استفاده از ابزار موجود کار را انجام دهد( یک مکعب با ابعاد معینی بسازد ، با متر مساحت اتاق را حساب کند و ...)

آزمون های عملکردی از نظر زمان هم به دو دسته تقسیم می شوند .

الف : بلند مدت ( پروژه ای )                   

ب: کوتاه مدت ( که اساس کار آزمون عملکردی بیشتر بر این نوع آزمون نهاده شده است. )

طراحی آزمون های عملکردی

             برای طراحی آزمون های عملکردی در هر درس یا هر موضوع درسی ، ابتدا جدول مشخصات درس یا شناسنامه و هدف های درس را تهیه کنید . اندازه گیری هدف های قابل اندازه گیری با آزمون های سنتی را به عهده همان آزمون ها بگذارید و هدف هایی را که سنجش آن ها به آزمون عملکردی نیاز دارد ( مثل مهارت کاربرد ابزار، توجه به مسائل ایمنی ، توانایی انجام فعالیت در مدت زمان معین و با دقتی معین و ...) مشخص کنید و برای آن ها ابزار سنجش مناسبی طراحی کنید .

در طراحی آزمون باید به سه قسمت توجه شود .

الف ) تکلیف عملی :( با این وسایل یک مدار الکتریکی بسازید ،در متن این نامه غلط های دستوری زیادی وجود دارد ، آن را تصحیح کن ؛حجم این ظرف را به هر طریقی که می دانید ، محاسبه کنید)  رکن وبدنه ی اصلی آزمون های عملکردی همین تکالیف علمی هستند .

ب) برگه ارزشیابی : برگه ای که دانش آموز ایده ، راه حل ، شیوه ی کار ، نقشه ی کار و ... را روی آن بنویسد وبه ارزشیاب بدهد .

ج) سیستم نمره گذاری : سیستم نمره گذاری یا ارزشیابی آزمون عملکردی بسیار مهم است و معمولاًقسمت مشکل این نوع ارزشیابی است .

نکته قابل توجه این است که آزمون عملکردی بدون در دست داشتن معیار ها ی ارزیابی از پیش تهیه شده معتبر نیست .ضمن این که معیار های سنجش عملکرد دانش آموزان باید معنادار و ملموس وعملی باشند ؛ به طوری که دانش آموزان بتوانند مدام خود را با آن ها تطبیق دهند و اصلاح کنند.

چگونه معیار های ارزشیابی آزمون عملکردی را تدوین کنیم ؟

v     آیا دانش آموزان در تولیدمعیارها  وملاک های ارزشیابی مشارکت کنند ؟

v     آیا ملاک ها و معیارها در همه آزمون های عملکردی یکسان باشد ؟

v     تفاوت های فردی چگونه در این معیار ها لحاظ شود ؟

v     آیا معیار ها فقط نتیجه کار را می سنجند ؟

v     آیا معیار ها میزان تلاش دانش آموزان را نیز می سنجند ؟

 

جمع بندی

*    سنجش عملکرد دانش آموز از طریق درگیر کردن او در فعالیت های عملی کوتاه یا بلند مدت ، دانش آموز رابه یک « فراگیر فعال » تبدیل می کند و رغبت و انگیزه ی لازم  برای مشارکت در فرایند یادگیری را در او افزایش می دهد .

*   هدف ارزشیابی عملکردی ارزشیابی توان کاربرد آموخته ها در دانش آموز است و به فرایند کار بیش از فراورده ی آن نظر دارد .

*      معلم باید در مورد شیوه قضاوت وبارم بندی قبل از انجام آزمون تصمیم گیری کند .

*   نشانگر ها و معیار های سنجش باید برای دانش آموز معنار دار ، ملموس و عملی باشد به طوری که دانش آموز با تطبیق  مدام خود با آن ها بتواند خود را اصلاح کند . ( این معیار برای تمامی ابزار              های ارزشیابی صادق است )

*   بعضی از علمای آموزش معتقدند در ارزشیابی عملکرد دانش آموز تفاوت های فردی باید در نظر گرفته شود  ودانش آموزان با یکدیگر مقایسه نشوند . آنان معتقدند که در هنگام قضاوت توجه به تلاش دانش آموز حداقل به اندازه ی توجه به نتیجه ی کار او مهم است .

 



[ شنبه 91/7/22 ] [ 6:30 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
نمونه ای از بازخوردهای توصیفی
زنده باد ، هزار آفرین ، به تو افتخار می کنم ،     مرحبا ، چقدر خوب وزیبا نوشته ای       ، آخه چرا عزیزم     ، چقدر پیشرفت کردی       ، به نظر می رسد در ... باید بیشتر تمرین کنی ،            آفرین بسیار دقیق تمرین ها را انجام داده ای         ، تو می تونی بهترین باشی               ، فرشته ی بهشتی / خیلی قشنگ نوشتی ؛                مشقت شده مرتب / ای کودک مؤدب ؛              قشنگ نوشتی و ناز / ای کودک سرفراز ؛               کارت شده چه بهتر / ای گل من تاج سر ؛              امروز سریع نوشتی / فرشته ی بهشتی ؛         صد گل وصد ستاره / املات غلط نداره ؛                  فرشته ی خیلی ناز / چرا نکردی تلاش ؛       هستی دیگه باسواد / باید باشی شاد شاد ؛          مثل گل می نویسی / هنگام رو نویسی ؛           عالیه پیشرفت تو / فهمیدی چیزهای نو ؛            تکلیفت بهترینه / لیاقتت همینه ؛        خوش خطی و با دقت / تو با هوش ها هستی تک ؛        با ادب و تمیزی / پیشم خیلی عزیزی ؛               نون و پنیر وپسته / کارت به دل نشسته ؛             مانند یک ستاره / نور از مشقت می باره ؛            فرشته ی بهشتی / تشدید و جا گذاشتی ؛               ای کودک نازنین / کمتر پاک کن آفرین ؛                  پسرم باید بدونه / همیشه یادش بمونه – که سمت راست یکی هاست / سمت چپ ده تایی هاست ؛                 فرشته ی بهشتی / خسته بودی نوشتی ؛                    با تمرینی که کردی / پیشرفت عالی کردی ؛ بارون دونه دونه / مشقت شده نمونه ؛                      دوست دارم شقایق / بچه ی خوب ولایق ؛                     آفرین ای فرشته / جمع هات همه درسته ؛                   حل کرده ای این تفریق / کامل درست و دقیق ؛                      برگه نکن دوباره / از دفتر بیچاره ؛             خلاقی ومهربون / همیشه این جور بمون ؛               کودک من تمیزه / خیلی زرنگ وتیزه ؛                     باهوش وخوش بیانی / ای کودک دارانی ؛                   صد آفرین ای کودک  /چه خوب نوشتی اردک  ؛                                  ای کودک نازنین   /بهت می گم آفرین  ؛                   زیباتر از پرستو   /  پر می کشی به هر سو   ؛                    پ اول پاییزه  / مشق پسرم تمیزه  ؛                     مورچه نوشت روی خاک / قشنگ نوشتی وپاک ؛          کلاغه خبر میاره / از خطت گل می باره ؛                ای پسر مهربان / دوستت دارم همچو جان ؛                   بارون میاد ریز ریز /اول بخون بعد بنویس ؛              نوشتی خوب و آرام / ازروی درس بادام ؛                     ای گل تو ی کلاس / زیبا هستی مثل یاس ؛                       شایسته است کارت / علی بود یارت ؛             ای پسر نازنین / بهت می گم آفرین ؛                   باد می خونه تو صحرا / صد آفرین مرحبا    

 



[ شنبه 91/7/22 ] [ 6:28 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
نمونه سوالات ارزشیابی مهر ماه(از کتاب گاج)

نوع فرمت : PDF

حجم فایل : 734 کیلو بایت


   سرور پیکو فایل : http://aminham.persiangig.com/amin/download.gif



سرور پرشین گیگ :  http://aminham.persiangig.com/amin/download.gif



[ شنبه 91/7/22 ] [ 5:26 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
نمونه سوال عملکردی وتلفیقی پایه چهارم
[ یکشنبه 91/7/16 ] [ 2:19 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
نکاتی در مورد مطالعه کردن

دانش آموز عزیز

              اگر می خواهید دانش آموز موفقی بوده و اضطراب در کلاس و سر امتحان نداشته باشید نکاتی را که به آن اشاره نموده ایم حتما به کار بگیرید. آنوقت از میزان موفقیت خود راضی خواهید بود . نکاتی که هنگام مطالعه باید رعایت کرد ...

    ــ همیشه در یک محل مطالعه نمایید وهر روزمکان خود را تغییرندهید.

    ــ در مکـان های پر سر و صدا و شـلوغ مانند کنار رادیو ، ضبط و تلویزیون و یا مکــانهایی که دیگر اعضـای خانواده مشغول صحبت هستند مطالعه نکنید.

    ــ هرگز به حالت خوابیده  یا لم داده مطالعه نکنید.

    ــ از راه رفتن و بلند خواندن کتاب دوری نمایید.

    ــ  وسایل اضافی مانند انواع خودکار، مداد ، دفتر و کتاب را از اطراف خود جمع آوری نمایید.

    ــ فقط وسایل کارکنارتان باشد.

    ــ سعی کنید تا حد ممکن از میز و صندلی برای مطالعه استفاده نمایید و اگر ممکن نیست به جایی تکیه داده و دائم خمیده ننشینید .

    ــ برای یک مطالعه موفق باید برنامه ریزی داشت تا وقت به هدر نرود.

*بعد ازهر45 دقیقه مطالعه یک ربع استراحت نمایید.

    ــ درس های شبیه به هم را پشت سرهم مطالعه نکنید.

    ــ از مطالعه پی در پی دروس بدون استراحت حتما بپرهیزید.

    ــ  بعد از تعطیل شدن از مدرسه بلا فاصله دوباره مشغول مطالعه نشوید .

    ــ حتما یک ساعت خواب بعد از ظهر را داشته باشید تا مغز تان استراحت نماید.

    ــ هنگام مطالعه از رادیو ضبط استفاده نکنید چرا که میزان یادگیری را پایین می آورد.

    ــ مطالعه را جدی بگیرید و بعد از شروع مطالعه حواستان باشد که وقت خود را هدر ندهید .

   ((  نحوه مطالعه  ))

    ــ ابتدا یک بار درس را مرور کنید .

    ــ بعد از خود بپرسید که منظور از این قسمت چه بوده است .

    ــ حالا برای این که خوب بفهمید منظور چیست یک بار دیگر با دقت تمام متن را بخوانید و زیر نکات مهم خط بکشید.

    ــ بعد از اتمام مطالعه نکات مهم را به طور خلاصه در گوشه ای از صفحه کتاب یا در دفتر مخصوص همان درس یادداشت کنید.

**توجه داشته باشید که یادداشت کردن باعث دیر فراموش کردن مطالب می شود.

    ــ در آخر یک بار خلاصه ها را مرور کرده و نهایت از خود  پرسش نمایید.

 *در دروسی که با شکل همراه است حتما به شکلها توجه فرمایید که بهترین وسیله برای یادگیری می باشد.

    ــ سعی کنید هر روز درس های همان روز را در عرض یک ربع تا 20 دقیقه مرور نمایید.

    ــ صبح ها هر روز یک ربع از وقت خود را به مطالعه دروسی که معلمان هنوز تدریس نکرده اند اختصـاص بدهید .  ( به این کار پیش مطالعه گفته می شود.)

    ــ  با این کار متوجه می شوید که هنگامی که معلم تدریس می کند فهم درس برای شما آسان تر شده است .

    ــ موقع تدریس معلم در کلاس ششدانگ حواس خود را جمع کنید و سعی نمایید در افکار خود غوطه ور نشده  و یا با بغل دستی خود مشغول صحبت نشوید . چــرا که اگر بعضی از مفـاهیم را در کلاس یاد نگرفته باشید ، در منزل هرچه قدر هم که مطالعه نمایید بی فایده است .

  با آرزوی موفقیت شما    



[ جمعه 89/7/16 ] [ 9:14 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
از تجربه‏های سبز آموزگاران جهان یاد بگیریم

شروع همیشه سخت و البته مهم است. شاید تفاوتی هم نداشته باشد که مدیریت کلاسی پرجمعیت یا چند نفره را به عهده بگیریم. در واقع مقر فرماندهی شاید چندان مهم نباشد، تسلط بر اوضاع به‏ویژه در نقطه‏ی شروع مهم است. بررسی‏های پژوهشگران نشان می‏دهد که تدریس، کنترل کلاس و برقراری ارتباط مناسب با دانش‏آموزان در سه هفته‏ی نخست شروع سال تحصیلی، سخت‏تر و مهم‏تر از هر زمان دیگری است. این شرایط در دوره‏ی ابتدایی به مراتب سخت‏تر وپیچیده‏تر است؛ چرا که دانش‏آموزان بخشی از آموخته‏های سال گذشته را هم فراموش کرده‏اند و همین موضوع، در هفته‏ی نخست شروع سال تحصیلی جدید، وارد شدن به فضای آموزش را به مراتب سخت‏تر می‏کند. اما برای شکستن این فضا، مرکز آموزش و تدریس دانشگاه لینکولن نبراسکای شمالی، با بهره‏گیری از تجربه‏های معلمان آن دیار، 101 راه کلیدی را برای شروع آموزشی موفق در سه هفته‏ی نخست شروع سال تحصیلی پیشنهاد می‏کند. با بعضی از این نکات آشنا می‏شویم. البته پژوهشگران این دانشگاه معتقدند، اجرای موفق این راه‏ها، به شش پیش شرط اساسی زیر نیاز دارد.

70 راه برای آموزش اثربخش

*‏همکاری مناسب دانش‏آموزان برای ورود به فضای درس و مدرسه پس از گذر از فضای طولانی مدت تابستان و ورود به فضای جدید؛

*آگاهی دانش‏آموزان به ضرورت فراگیری مفاهیم درسی در ساعت‏های حضور در کلاس درس؛

*ادبیات کلامی آموزگار؛

*حمایت از دانش‏آموزان سال‏های نخست هر دوره‏ی تحصیلی به‏ویژه ابتدایی، برای ورود به فضای آموزش؛

*تشویق دانش‏آموزان برای درگیر شدن با فضای آموزش و پرورش؛

*ایجاد فضای مشارکت و هم‏یاری در کلاس؛

و اما تعدادی از راه ها

1. در اولین روز شروع سال تحصیلی، فضای کلاس را با آشنایی دانش‏آموزان با یکدیگر و سپس بازی و سرگرمی شروع کنیم.

2. بازی‏هایی را انتخاب کنیم که همه‏ی بچه‏ها در آن‏ها مشارکت داشته باشند.

3. بازی‏های پایه‏های دوم و سوم ابتدایی را با هدف یاد‏آوری مفاهیم درسی سال گذشته انتخاب کنیم.

70 راه برای آموزش اثربخش

4. از وسایل کمک‏آموزشی مانند کارت‏های بازی و یا هر وسیله‏ی کمک آموزشی که کاربرد بازی هم داشته باشد، استفاده کنیم.

5. خودمان را کامل معرفی کنیم و کمی هم درباره‏ی خانواده‏مان برای آن‏ها صحبت کنیم. مثلا" این که چند فرزند دارم و سن آن‏ها چه‏قدر است.

6. تلاش کنیم با گفتار ساده و صمیمی به بچه‏ها نزدیک شویم.

 

7. با مطرح کردن موضوعی که احساس می‏کنیم به آن علاقه دارند، ذهنشان را درگیر کنیم تا زودتر وارد فضای درس و مدرسه شوند.

8. در مقابل پاسخ‏های آن‏ها جبهه نگیریم و بگذاریم راحت اظهار‏نظر کنند؛ حتی اگر اظهار‏نظرشان درست به نظر نیاید.

9. سعی کنیم در این پرسش و پاسخ‏ها، خجالت و کم‏رویی احتمالی‏شان برطرف شود.

 

10. دانش‏آموزان کم‏حرف و ساکت را با پرسیدن سؤال، وارد بحث کنیم.

11. تشویق کلید موفقیت است. برای هر حرکت مثبت، آن‏ها را تشویق کنیم.

12. با انجام فعالیت‏های عملی آموزش را شروع کنیم.

 

13. برنامه‏ها یا فعالیت‏های مشارکتی، بیش از فعالیت‏های فردی اثر‏بخش هستند.بهتر است برنامه‏های درسی یا هر فعالیت دیگری را به صورت گروهی برنامه‏ریزی کنیم.

14. هرچه زودتر با شرایط تحصیلی و سطح فراگیری دانش‏آموزان آشنا شویم؛ سریع‏تر می‏توانیم الگوی آموزشی-پرورشی را انتخاب کنیم.

15. ویژگی‏های فردی دانش‏آموزان را بشناسیم.

 

16. نحوه‏ی برقراری ارتباط روانی و کلامی با دانش‏آموزان را شناسایی کنیم.

17.زمان‏بندی را به دانش‏آموزان بیاموزیم.

18. آشنایی با کتاب‏خانه‏ی مدرسه، نخستین و مهم‏ترین گام برای آشنا کردن دانش‏آموزان با کتاب و کتاب‏خوانی است.

70 راه برای آموزش اثربخش

19. آن‏ها را با منابع معتبر علمی مانند دایره‏المعارف‏ها آشنا کنیم.

20. اینترنت و رایانه و طرز استفاده‏ی صحیح از آن‏ها را به تدریج و با برنامه‏ریزی به دانش‏آموزان بیاموزیم؛ حتی اگر این آموزش به‏صورت تئوری باشد.

21. آن‏چه را از آن‏ها می‏خواهیم؛ به دقت برایشان شرح دهیم؛ انضباط در کلاس، نظم در انجام تکالیف، حضور مستامر و...

 

22. شیوه‏ی برگزاری آزمون‏ها، چه کلاسی و چه آزمون‏های ترم را برایشان توضیح بدهیم.

23. هر چند دیگر مثل گذشته، نمره تنها ملاک سنجش دانش‏آموزان نیست، اما در این‏باره هم با آن‏ها صحبت کنیم. این‏که چه سهمی از تلاش آن‏ها با استفاده از عبارت‏های گوناگون و چه سهمی از طریق نمره ارزش‏گذاری می‏شود؟

24. منعطف باشیم؛ با وجودی که باید به اصول و مقررات تعیین شده پای‏بند باشیم تا دانش‏آموزان هم به تعهداتشان به خوبی عمل کنند، اما در بعضی شرایط باید انعطاف‏پذیر باشیم.

 

25. در کلاس‏های پرجمعیت خود دانش‏آموزان و عملکرد آن‏ها بسیار مؤثر است. بنابراین تا حد امکان زمینه را برای فعالیت تک‏تک آن‏ها فراهم کنیم.

26. قبل از برگزاری آزمون‏ها، چه کلاسی و چه امتحانات ترم، با ارائه‏ی نمونه سؤال، آن‏ها را با فضای امتحان و نحوه‏ی برگزاری و نوع سؤال‏ها آشنا کنیم.

27. در اولین آزمون‏ها، برگه‏ها را همراه خود دانش‏آموزان تصحیح کنیم تا ترس از امتحان برطرف شود.

 

28. تفاوت بین همکاری و یا انجام تکالیف به جای دوستان و هم‏کلاسی‏ها را برای آن‏ها شرح بدهیم.

29. با وضیعت تحصیلی و خانوادگی دانش‏آموزان آشنا شویم.

30. بعضی از بچه‏ها برای همراهی با والدین، بخشی از وظایف آن‏ها مثل نگه‏داری از خواهر‏ها و برادرهای کوچک‏تر را به عهده می‏گیرند. درباره‏ی این مسائل آگاه باشیم و از این نظر هم وضیعت بچه‏ها را بررسی کنیم.

 

31. بخش مهمی از موفقیت‏ فرایند آموزش و پرورش، به تمرکز دانش‏آموزان روی فعالیت‏های فردی بستگی دارد. تلاش کنیم تا دانش‏آموزان با برنامه‏ریزی به فعالیت‏های فردی بپردازند.

32. کلاس درس را با نشاط آغاز کنیم. خواندن یک سرود دسته‏جمعی، چند حرکت ساده‏ی تردستی در کلاس و کارهای دیگری از این دست، باعث ایجاد نشاط در دانش‏آموزان می‏شود.

33. کلاس درس را سروقت آغاز کنیم تا در عمل بچه‏ها را به نظم عادت دهیم.

 

34. نظم کلاس را حین تدریس حفظ کنیم. این نکته به‏ویژه درباره‏ی کلاس‏های پرجمعیت بسیار مهم است.

35. هر روز در پایان تدریس، چند پرسش شفاهی مطرح کنیم تا به این ترتیب ارزیابی بهتری از میزان فراگیری دانش‏آموزان داشته باشیم.



[ چهارشنبه 89/6/17 ] [ 2:38 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
روشی در ضرب

در این مقاله، به بررسی روش ضربی که به غیاث الدین جمشید کاشانی نسبت می دهند ، می پردازیم .

 

فرض کنید می خواهیم عدد 3425 را در عدد 258 ضرب کنیم چون258 یک عدد سه رقمی و 3425 یک عدد چهار رقمی است مستطیلی به ابعاد 4×3 رسم می کنیم و آن را به 12 خانه ی مربعی تقسیم می کنیم .    

  

 شکل 1           

عدد 258 را در سمت چپ مستطیل و 3425 را بالای آن چنان می نویسیم که هر رقم آن رو به روی یکی از خانه های مربعی باشد (شکل 1) . حال خط های مورب را مانند شکل 2 طوری رسم می کنیم که هریک از خانه ها رابه دو قسمت تقسیم کند.

  

 شکل 2             

اکنون هر یک از رقم های واقع در بالای مستطیل را در هریک از رقم های واقع در سمت چپ آن ضرب می کنیم و حاصل را در خانه ی متناظر با آن سطر وستون چنان می نویسیم که رقم یکان آن در نیمه ی پایین و رقم دهگان آن در نیمه ی بالایی خانه قرار گیرد. مثلا" حاصل ضرب رقم 2 از بالا و 8 از سمت چپ را مطابق شکل 3 در خانه ای می نویسیم که در تقاطع ستون رقم 2 و سطر رقم 8 واقع است.

 

شکل 3          


این عمل را برای هر یک از رقم های دیگر نیز انجام می دهیم تا سرانجام شکل 4 حاصل شود .

شکل 4           


حال،اعداد واقع در ردیف های مورب را از راست به چپ به ترتیب جمع می کنیم . قاعده ای که برای جمع اعداد به کار می بریم ، همان قاعده ی معمول جمع است . یعنی اگر حاصل جمع یک ردیف مورب از ده بیش تر شد رقم یکان آن را نوشته و رقم دهگان آن را به ردیف بعدی منتقل می کنیم ، مانند شکل 5 .

 

 شکل 5   


[ یکشنبه 89/5/10 ] [ 3:22 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
فرمول بودجه بندی کتاب درسی(طرح درس سالیانه)

 فرض کنید، اولین جلسه از سال تحصیلی است. قبل از آنکه تدریس خود را شروع کنید بهتر است، کتاب را بودجه بندی نمایید. یعنی مشخص نمایید که در هر جلسه، چند درس ویا چند صفحه از کتاب باید مورد تدریس قرار گیرد.

 نکاتی که در بودجه بندی کتاب باید مورد توجه قرار گیرد به شرح زیر است:

1-     تعداد صفحات قابل تدریس کتاب.

2-     تعداد جلساتی که برای یک ترم ویا یک سال تحصیلی در اختیار شما قرار دارد.

فرمول بودجه بندی کتاب:                          

C                                

                                                   =    بودجه بندی کتاب برای یک سال تحصیلی

q – 2                                

             c : محتوای کتاب و یا تعداد صفحات قابل تدریس کتاب می باشد.

q : تعداد جلسات کلاس در یک سال تحصیلی است .

فرمول فوق را به شکل گسترده می توان به صورت زیر نیز نوشت:

 

                محتوای کتاب ( تعداد صفحات قابل تدریس )

                                                                    = بودجه بندی کتاب برای یک سال تحصیلی

2- ( تعداد جلسات درس در یک هفته ضرب در4 ضرب در8)

 

-    منظور از محتوا، تعداد دروس وصفحات قابل تدریس می باشد. یعنی بدون در نظر گرفتن صفحات اضافی کتاب مثل فهرست مطالب ، فهرست منابع و مآخذ وغیره .

-     منظور ازعدد 4، تعداد هفته های موجود در هر ماه می باشد.

-    منظور از عدد 8 تعداد ماههایی است که با کسر تعطیلات نوروزی و غیره برای یک سال تحصیلی محاسبه شده است.

2جلسه نیز به خاطر تعطیلات غیرقابل پیش بینی، دوره دروس مشکل، ارزشیابی
 دانش آموزان ویا آماده سازی آنها برای امتحان وغیره کسر می شود. استفاده از این فرمول به شما کمک خواهد کرد، تا از زمانی که دراختیار شما قرار داده شده است به بهترین نحو استفاده کرده و دچار کمبود وقت نشوید. ضمن اینکه تدریس تان شکل کاملا"منظمی به خود خواهد گرفت.

تذکر: معلمانی که درنظام ترمی واحدی تدریس می کنند به جای هشت ماه، 5/3 ماه را در نظر خواهند گرفت.



[ یکشنبه 89/5/10 ] [ 1:31 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر

:: مطالب قدیمی‌تر >>