کد کج شدن تصویر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانستنی های ریاضیات دوره ی ابتدایی

 

نام شکل

محیط

مساحت

تعداد

خط تقارن

تعداد قطر

مربع 

اندازه یک ضلع × 4

اندازه یک ضلع × خودش

4

2

مستطیل

(طول + عرض) × 2

طول × عرض

2

2

متوازی الاضلاع

(مجموع 2 ضلع متوالی) × 2

قاعده × ارتفاع

ندارد

2

ذوزنقه متساوی الساقین

مجموع 4 ضلع(اضلاع)

مجموع دو قاعده×ارتفاع تقسیم بر2

1

2

ذوزنقه قائم الزاویه

مجموع 4 ضلع(اضلاع)

مجموع دو قاعده×ارتفاع تقسیم بر2

ندارد

2

لوزی

اندازه یک ضلع × 4

حاصلضرب دو قطر تقسیم بر 2

2

2

مثلث قائم الزاویه

مجموع سه ضلع

قاعده ×ارتفاع تقسیم بر 2

ندارد

ندارد

مثلث متساوی الساقین

مجموع سه ضلع

قاعده ×ارتفاع تقسیم بر 2

1

ندارد

مثلث متساوی الاضلاع

مجموع سه ضلع

قاعده ×ارتفاع تقسیم بر 2

3

ندارد

مثلث مختلف الاضلاع

مجموع سه ضلع

قاعده ×ارتفاع تقسیم بر 2

ندارد

ندارد

دایره

قطر ×14/3

شعاع × شعاع × 14/3

بی شمار

بی شمار

فرمول حساب کردن تعداد قطرهای چند ضلعی :                                          (3 ـ n ) n   = اقطار چند ضلعی

                                                                                                               2

فرمول بدست آوردن تعداد پاره خط های یک خط :                                 (1 ـ n ) n   = پاره خط های یک خط

                                                                                                            2                   (تعداد نقطه)

 

بخش پذیری

2

اعدادی بر 2 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها  0 ،2  ،4 ،6  و 8 باشند .

3

اعدادی بر 3 بخش پذیرند که  مجموع ارقام آن ها بر 3 بخش پذیر باشند.

4

اعدادی بر4 بخش پذیرند که   2 رقم سمت راست آن ها بر  چهار بخش پذیر باشند

5

اعدادی بر  5 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها  0 یا  5 باشند .

6

اعدادی بر  6 بخش پذیرند که هم بر2 وهم بر 3 بخش پذیر ند.

9

اعدادی بر 9بخش پذیرند که مجموع ارقام آن ها بر 9 بخش پذیر باشند.

10

اعدادی بر  10  بخش پذیرند که هم بر2 وهم بر 5 بخش پذیر باشند. (رقم یکان آن ها صفر باشد )

12

اعدادی بر  12 بخش پذیرند که هم بر3 وهم بر 4 بخش پذیرباشند.

14

اعدادی بر  14 بخش پذیرند که هم بر2 وهم بر 7 بخش پذیرباشند.

15

اعدادی بر  15 بخش پذیرند که هم بر3 وهم بر 5 بخش پذیرباشند.



[ سه شنبه 87/8/7 ] [ 5:25 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
بازیهای علمی آموزشی

بازیهای علمی آموزشی

بازیهای علمی آموزشی

 

 1-ابر درست کنید

کارهایی که باید انجام دهید :

1-فنجان را از آب داغ پز کنید.

2- آب داغ را داخل بطری خالی کنید .

3- یک تکه یخ در دهانه بطری یگذارید .

 4- مدتی صبر کنید ، می بینید ابر نازکی در دهانه بطری زیر تکه یخ تشکیل شده است .

 علت آن این است که : بخار آب جوش در بطری بالا می رود و هنگام برخورد به هوای سرد اطراف ، تکه یخ ، ابر نازکی  تشکیل می دهد. 

 

 


2- خط آهن جادویی . آیا واقعاً رو به بالا می رود ؟  

دهانه های دو قیف را روی هم بگذارید و با چسب بچسبانید. به این ترتیب یک چرخنده ساخته اید. که مثل دو طرفه است . با قرار دادن دو میله ی چوبی روی دو کتاب مسیری شیب دار فراهم کنید .

یکی از کتابها باید حدود 4 سانتی متر از دیگر ی قطورتر باشد.

نوک میله ها در پایین سراشیبی به یکدیگر بچسبانید، اما در قسمت بالا به صورت فاصله دار قرار دهید. هنگامی که چرخنده را در انتهای سراشیب قرار دهیدبه نظر می رسد که خلاف نیروی جاذبه حرکت می کند و رو به بالا می رود . فکر می کنید این وسیله چگونه کار می کند.     

 

آتش خاموش کن فوری

می توانیم با ساده ترین وسایل یک نوع آتش خاموش کن بسازید که کارش همانند کپسولهای کوچک آتش نشانی موجود در بازار باشد . برای این کار یک بطری کوچک برداریذ چوب پنبه ی آن را سوراخ کرده ودر آن لوله ای شیشه ای یا مسی خمیده فرو بریذ . اکنون دربطری تا نصف سرکه غلیظ بریزید و رویش هم یکی دو قاشق جوش شیرین بیفزایید و چوب پنبه را سر جایش قرار دهید . حال اگر توی یک سینی فلزی به وسیله الکل یا بنزین به مقدار خیلی کم آتش بیفروزید و سوراخ لوله را به سوی شعله های آن بگیرید فورا آتش خاموش می شود . زیرا گاز کربنیک حاصله از واکنش شیمیایی بین سرکه و جوش شیرین سنگین تر از هواست که روی شعله قرارگرفته و مانع رسیدن اکسیژن به آن می گردد و در نتیجه شعله خاموش می شود.

 

موشک بادکنکی

بادکنکی را باد کرده وآن را به یک نی نوشابه متصل نمایید ، و نخ بلندی را که از یک سمت کلاس به سمت دیگر کشیده شده ،را نیز از آن نی نوشابه متصل به بادکنک  بگذرانید  . حالا اگر بادکنک در امتداد نخ رانده شود، موشک بادکنکی درست کرده اید .



[ دوشنبه 87/8/6 ] [ 4:30 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
مراحل نوشتن طرح درس

 از محاسن طرح درس می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1-     طرح درس به معلم کمک می کند تا پیش بینی های لازم را برای تهیه وسایل آموزشی و رسانه ها به عمل آورد.

2-     داشتن طرح درس موجب می شود که معلم به تنظیم اوقات کلاس بپردازد و از ایجاد بی نظمی در کلاس جلوگیری کند.

3-   طرح درس موجب می شود که معلم فعالیتهای ضروری آموزشی را به ترتیب و یکی پس از دیگری در مراحل و زمانهای مشخص و به شیوه های منطقی پیش ببرد و نتایج حاصل آن را برای تدریس در مراحل بعدی آموزش مورد استفاده قرار دهد.

4-   با توجه به آنچه رفت، نقش و اهمیت طرح درس در بهبود امر یاددهی یادگیری کاملاً مشهود و ضروری به نظر می رسد. لذا جزوه ی حاضر به منظور مطالعه و استفاده همکاران محترم جهت بهبود کیفیت آموزشی و ارتقای سطح یادگیری طراحی شده است.

مراحل نوشتن طرح درس روزانه:

به طور کلی برای تهیه یک طرح درس روزانه، مراحل و نکات زیر را به ترتیب دنبال می کنیم.

1- مشخصات کلی:

ابتدا باید نام درس، موضوع درس، مدت جلسهأ شماره طرح درس، نام مدرسه، تعداد دانش آموزان، کلاس و دوره تحصیلی، نام معلم و تاریخ را در بالای صفحه کاربرگ طرح درس نوشته شود.

2- مشخص کردن اهداف کلی، جزیی و رفتاری:

یک معلم آگاه هدفهای کلی و رفتاری موضوعی که قصد تدریس آنرا دارد مشخص می نماید.

1-2. هدفهای کلی: یک هدف کلی، یک عبارت واحد است که وضعیت فراگیر را پس از دریافت یک عمل آموزشی توصیف می کند . به عبارت دیگر هدفهای کلی آموزشی حاوی نتایجی هستند که معلم انتظار دارد، در اثر آموزشی که به دانش آموزان می دهد و فعالتیهایی از آنها برای یادگیری به عمل می آورند عاید آنان گردد. این قبیل اهداف مهم هستند و در معرض تعبیرهای گوناگون قرار می گیرند.

2-2. هدفهای جزیی: هدفهای کلی قابلیتهایی هستند که قرار است فراگیران پس از گذراندن مجموعه ای از تجارب یادگیری کسب کنندو چون این هدفها با واژه های کلی بیان می شوند معمولاً توضیح بیشتر ضروری است. این توضیح از طریق ارایه مجموعه ای از هدفهای جزیی انجام می پذیرد.

3-2. هدفهای رفتاری: پس از مشخص نمودن اهداف کلی و تجزیه آن به اهداف جزیی، اهداف رفتاری مطرح می گردد. هدفهای رفتاری عبارتند از اعمال، رفتارها ، حرکات وآثاری که قابل مشاهده کردن ، شنیدن ، لمس کردن و قابل سنجش باشند. این قبیل اهداف مشخص می سازند که دانش آموزان به هدفهای کلی رسیده اند. برای طرح هدفهای رفتاری رعایت چهار ویژگی و مخاطب، فعل رفتاری، شرایط و معیار و درجه، ضروری می باشد.

در ضمن برای تدوین اهداف در نظر داشتن سطوح مختلف حیطه های(شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی) الزامی می باشد. توضیح آنکه دانشمندان تعلیم و تربیت هدفهای تربیتی را در سه حیطه تقسیم بندی کرده اند . تغییراتی که در اثر تعلیم و تربیت در ذهن ایجاد می شود  ماهیت آن دانش و معلومات است در " حیطه شناختی" قرار داده اند. آنچه که به ارزشها ، نگرشها و احساسات مربوط می شود در " حیطه عاطفی" و آنچه که با مهارتهای حرکتی ارتباط پیدا می کند در " حیطه روانی حرکتی " جای داده اند.

3- وسایل آموزشی:

انتخاب رسانه های مناسب منجر به آموزش مؤثرتر خواهد شد. از یک رسانه آموزشی نمی توان در همه موقعیتهای آموزشی استفاده کرد. هر موقعیت آموزشی رسانه خاص خود را طلب می کند. بدون توجه به قابلیتهای رسانه های آموزشی در موقعیتهای مختلف، نمی توان از آنها استفاده مناسبی به عمل آورد.

برای شناسایی یک رسانه ی مناسب ، ابتدا باید به چند پرسش پاسخ داد. این پرسشها عبارتند از:

هدف از ایجاد ارتباط چیست؟ چه کسی می خواهد ارتباط برقرار کند و چه ویژگیهایی دارد؟ مخاطب ارتباط کیست؟ چه میزان پذیرش دارد؟ ویژگیهای او چیست؟ شرایط زمانی و مکانی برقراری ارتباط چیست؟ و برای انجام این کار چه امکاناتی وجود دارد؟

به طور کلی عوامل مؤثر در انتخاب رسانه ها عبارتند از: 1- نوع هدفهای آموزشی 2- ویژگیهای مخاطبان 3- روشهای فنون آموزشی 4- قابلیت رسانه برای انتقال پیام مورد نظر 5- جذابیت رسانه 6- کیفیت فنی هنری 7- عملی بودن و سهولت کاربرد 8- اقتصادی بودن.

4- روشهای تدریس: 

با پیشرفت علوم و فنون و پیچیده شدن جوامع بشری ، نیازهای فردی اجتماعی نیز پیچیده تر می شود و برای ارضای نیازهای پیچیده احتیاج به علوم و فنون پیچیده تر می باشد.

کسب علوم و فنون در سایه به کارگیری روشهای مفید و مؤثر ، جدیدو کارآمد در آموزش امکان پذیر است. به همین دلیل به منظور نیل به اهداف آموزشی تعیین شده بهره گیری از روشهای تدریس و الگوهای تدریس متناسب با هدفهای درس و نوع مطالب و بحث، نوع کلاس، تعداد دانش آموزان و غیره روشها و الگوهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

5- قبل از شروع درس:

هر معلمی قبل از شروع درس باید از حضور دانش آموزان آگاهی حاصل کند، همچنین مطمئن شود که آنان از سلامت روحی و جسمی برای شروع درس آمادگی دارند، زیرا دانش آموزان باید در آغاز درس احساس آرامش نمایند و مشتاقانه منتظر یاد گرفتن درس جدید باشند، پیش از شروع درس جدید چنانچه از قبل تکلیفی برای دانش آموزان تعیین شده است مورد بازدید و بررسی قرار گیرد و برنامه های دیگر با صلاحدید معلم انجام می گیرد. ولی باید توجه داشت که کارهای قبل از شروع درس نباید زیاد طول بکشد زیرا طولانی شدن این مرحله از شور و شوق اولیه فراگیران می کاهد.

6- ارزشیابی تشخیصی:

پیش از آغاز درس جدید معلم باید رفتار ورودی دانش آموزان را مشخص سازد  دکترسیف معتقد است که : "رفتار ورودی بر آمادگی فرد برای یادگیری رفتاری تازه دلالت دارد. به سخن دیگر آنچه کسی قبلاً یادگیرفته است یا آنچه برای شروع به یادگیری مطلبی تازه می بایست یادگرفته باشد رفتار ورودی او نامیده می شود".

معلم قبل از شروع درس جدید باید اطمینان حاصل کند که دانش آموزان مطالب درس قبل ، به خصوص مطالبی که دانستن آنها برای درس جدید پیش نیاز محسوب می شود را می دانند. به همین دلیل به هر طریق که لازم می داند از پیش دانسته های دانش آموزان ارزشیابی به عمل می آورد. نوع ارزشیابی بستگی به نوع درس و هدفهای درسی می تواند از سئوال شفاهی تا آزمون کتبی متغیر باشد توجه به میزان اطلاعات قبلی دانش آموزان، از این بابت که سطح درس دادن براساس آن تنظیم شود، ضروری می باشد.

 

7- آماده سازی:

آماده سازی فعالیتی است که معلم از طریق آن سعی می کند ارتباط معنی دار بین تجربیات قبلی و انتظارات و نیازهای شاگردان با هدفهای آموزشی کلاس برقرار کند. معلم پیش از آنکه مطلب اصلی را به دانش آموزان ارایه دهد باید ذهن و حواس آنها را برای آموختن درس جدید جلب نماید. به طور کلی هدف از آماده سازی عبارت است از تمرکز بخشی حواس فراگیران، معرفی ضمنی غیرمستقیم موضوع درس به ایجاد علاقه و انگیزه و کنجکاوی در دانش آموزان برای یادگیری مطلب جدید.

معلمان مسئولان پدیدآوری موقعیتهایی هستند که در کارآموزان و دانش آموزان ایجاد انگیزه کنندو آنان باید موضوعات درس و سایر مواد آموزشی را به گونه ای آراسته و ترتیب دهند که نیازهای فراگیرندگان برآورده شود.

8- ارائه ی  درس:

این قسمت اساس طرح درس را تشکیل می دهد و باید به کاملترین وجه تنظیم گردد. درس جدید باید بر پایه دانسته ها و تجارب قبلی دانش آموزان طراحی و ارایه گردد، بطوریکه ارتباط منطقی درس جدید با مرحله آماده سازی حفظ گردد. مطالب ارایه شده باید دارای پیوستگی و نظم منطقی باشد معلم باید فعالیتهایی را که به روشها و فنون تدریس مربوط می شود در ارایه درس به اختصار مشخص نمایدو تنها نام بردن از عنوان کلی روشها و الگوهای تدریس کافی نیست بلکه لازم است نوع فعالیتهایی را که معلم می خواهد در جریان ارایه انجام دهد در این قسمت قید نماید.

9- فعالیتهای تکمیلی:

انتخاب روش برای انجام فعالیتهای تکمیلی به موضوع و هدف درس بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر درسی که ارایه می شود به جمع بندی نیاز دارد معلم باید نوع آن را انتخاب کند، آیا جمع بندی را به طور شفاهی انجام می دهد و یا به صورتهای دیگر و غیره.

برخی از روشهای متداول برای انجام فعالیتهای تکمیلی عبارتند از: خلاصه نویسی روی تابلو(تخته سیاه)، یادداشت نکات درس توسط دانش آموزان، نمایش عروسکی و پوستر، ایفای نقش، سئوال شفاهی، مساله دادن واحد کار(کارهای تحقیقی، پروژه ) و تکلیف شب.

چنانچه برای تکمیل درس تمرین لازم باشد باید نوع تمرین و چگونگی انجام آن در طرح درس مشخص گردد. مثلاً اگر قرار است دانش آموزان تمرینهای کتاب را انجام دهند، باید تمرینهای مورد نظر با ذکر صفحه در طرح درس قید گردد.

10- ارزشیابی تکوینی:

ارزشیابی تکوینی به معنای ارزشیابی در همه مراحل تهیه برنامه است. در سراسر فرایند تدوین برنامه باید انجام ارزیابی پرداخت و در هیچ شرایطی نباید ارزیابی را وانهاد.

پس از پایان یافتن تدریس ، معلم از نتیجه ی کار خود و میزان آموخته های دانش آموزان ارزشیابی به عمل می آورد. ارزشیابی تکوینی می تواند جزء فعالیتهای تکمیلی نیز به حساب آید مانند بازدید دفترهای تمرین به منظور رفع اشکالهای موجود ، جمع آوری پاسخ های دانش آموزان در مورد سئوال مطرح شده در کلاس ، ثبت اشتباهات دانش آموزان در دفتر جبرانی و دقت در رفتارهایی که نشانه علاقه مندی و یا عدم علاقه دانش آموزان نسبت به درس نیز می تواند در ارزشیابی تکوینی قرار گیرد.

 

تذکر: زمان بندی طرح درس نیز به تناسب و صلاحدید معلم و توانائی دانش آموزان بر حسب یک جلسه آموزشی بین بندهای 5 تا 10 یعنی قبل از شروع درس، ارزشیابی تشخیصی، آماده سازی، ارایه درس ، فعالیتهای تکمیلی و ارزشیابی تکوینی تقسیم می گردد.



[ دوشنبه 87/8/6 ] [ 3:8 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
نگاهی کوتاه به املا و انواع آن

معنی لغوی :

دیکته: واژه ای فرانسوی معادل دیکتاتور،نوشتن مطالب گفته شده .

املا: پرکردن، نوشتن

اهداف آموزش املا:

1- آموزش شکل صحیح  نوشتاری

2- تشخیص اشکالات املایی دانش آموزان وکوشش برای رفع آن

3- افزایش گنجینه واژگان دانش آموزان

4- ارزیابی میزان توانای دانش آموز در نوشتن

انواع روشهای تهیه متن املا

1- استفاده از متن محتوای کتاب

2- متن معلم ساخته

3- متن فراگیر ساخته

روش قرائت املا

1- متن املا اوّل یک بار بخوانیم

2- خواندن متن املا با صدای رسا

3- تکرار حداقل دو بار

4- قرائت نشانه های به کاررفته در متن  مانند ( :  ، ؛ ؟ » « !)

 

شیوه های تصحیح املا

1- فردی        شامل الف : توسط معلّم درحضور دانش آموز ب: توسط معلّم بدون حضور دانش آموز

2- گروهی     شامل  الف:توسط خود دانش آموزازمتن کتاب  ب:  توسط خود دانش اموز از روی املا   پا تابلوی  ج: توسط سایر دانش آموزان

 

انواع املا

1- املا تقریری : معلم می گویددانش آموز می نویسد.

2 – املای کارتی : معلّم تعداد کلمه روی کارت می نویسد وجلو کلاس نصب می کند وآنها را می خواند وبعد جمع می کند واز دانش آموزان می خواهد که کلماتی را که به خاطر دارند بنویسند(تقویت حافظه دیداری)

3- املا پای تابلوی :معلّم جمله از متن املا را برای دانش آموزان  قرائت می کند وقتی که دانش آموزان آن را نوشتند معلّم آن جمله را روی تابلو می نویسد تا دانش آموزان خود را ارزشیابی کنند .

4 – املا گروهی : دانش آموزان را به گروه های دو یا سه نفره تقسیم می کنیم یک نفر بگوید یک نفر بنویسدویک نفر نظارت می کند . دانش اموزان هر کدام یک جمله می نویسند .

5 –املا سفره ای یا تابلو وایت برد : به ذوق وسلیقه معلّم اجرا می شود .

6 – املای اشتقاقی : معلّم از دانش آموزان می خواهد جدول آماده کنند ومعلّم کلمه ای را می گوید ودانش آموزان هم خانواده ،هم معنی ، متضاد ،..... آن را می نویسد.

چند فعّالیّت در مورد املا

فعّالیّت یک

هدف :  شناخت نقش ومفهوم کلمه در جمله

مواد آموزشی : یک متن خواندنی که از کلمات در مدرسه تهیّه شده است . این متن در حدود 7تا10 جمله باشد. توصیه می شود جهت انجام این تمرین ها از تخته وایت برد استفاده شود.

روش کار: با حدود 10 کلمه از درس که ارزش املایی دارند ودر کلاس توسط دانش آموز دور آنها خط کشیده  شده است. متنی داستانی ، خبری و...... تهیّه ودر اختیاردانش آموز قرار می دهیم . دانش آموز باید کلمات خوانده شده در درس رابه سرعت پیدا کرده وبا انگشت نشان دهد . سپس کلمات هر جمله را به صورت نا منظم نوشته واز او بخواهید به شما کمک کند کلمه ها را در جای خود گذاشته تا جمله درست شود. در ابتدا از او سوال کنید اوّل کدام کلمه را بنویسم؟ به همین ترتیب کلمات بعدی تا جمله کامل شود . بعد از نوشتن   کلیّه ی جمله ها اکنون می توانید هر جمله را با حذف یک کلمه مهم روی تخته یا ورق نوشته واز دانش اموزبخواهید تا کلمه حذف شده را حدس بزند  وآن را بنویسد تا جمله کامل شود .

در این کار حتماَ از اولیا محترم کمک گرفته شود

فعّالیّت دو

والدین گرامی وارجمند با عرض سلام

مرسوم است املا به صورت رونویسی از کتاب درسی به بچّه ها گفته شود ولی اغلب دانش آموزان تا شب قبل از املا به یادگیری درست نمی پردازند عموماَ درهر کلاس دانش آموزانی وجود دارند که درنوشتن بعضی از کلمات مشکل دارند .چنین دانش آموزانی نمرات پایین تری کسب می کنند واین لطمات شدیدی به روحیه وروان آن ها وارد می کند . در این نوشته ی مبتنی بر تجربه سعی شده است چگونگی آماده نمودن دانش آموزان ابتدایی برای دیکته نویسی ارائه شود . آماده شدن دانش آموزان توسط والدین آن ها و با توجه به راهنمایی های آموزگارشان در طول هفته ودر منزل صورت می گیرد. دانش آموزان در طول هفته وتحت نظر والدینشان ،خود رابرای نوشتن املا آماده وآن راتمرین می کنند تا انشا لله موفق شوند.

 

یک ، دو ، سه  ،............... املا !

 

روزاوّل هفته:

ازفرزند خود بخواهید هر لغت جدید را روی یک کارت به اندازه ی15× 6 سانتی متر بنویسد.

 روز دوّم هفته:

کنار فرزندتان بنشینید ونوشتن املای کلمات را تمرین کنید .در مورد هر کارت ،ترتیب عمل به این شرح است که دانش اموز باید:

? با دقت کامل به کلمه نگاه کند.

? کلمه رابا صدای بلند بخواند.

? کلمه مورد نظر را در یک جمله به کاربرد.

? همچنان که به کلمه نگاه می کند بگویید با چه حروفی نوشته شده است .

روز سوم هفته :

از فرزندتان بخواهید به ترتیب زیر عمل کند.

? با دقت به کلمه نگاه کند .

? با صدای بلند کلمه رابخواند .

? کارت را به پشت روی زمین بگذارد واملای کلمه را با صدای بلند بگوید (حروف کلمه را هجی کند.)

? کارت را مجدداَ به روبرگرداند وببینید که حروف کلمه را درست گفته است یا خیر.

? کارت هایی را که حروف آن ها را درست نگفته است جای دیگری بگذارد.

? از روی کلماتی که حروفشان را اشتباه گفته است چند مرتبه بنویسد.

روز چهارم:

از فرزندتان امتحان تمرینی به عمل اورید .برای این کار ،موارد زیر رارعایت کنید :

? یک ورقه کاغذ خط دار به او بدهید.

? از کلماتی که قبلاَ روی کارت نوشته شده بود برای او املا بگویید. و وقت کافی در اختیارش قرار دهید تا  آن را بنویسد.

 

 

 

 

 

? وقتی املاگفتن شما تمام شد . از او بخواهید با به کاربردن کارت های لغت املای خود را تصحیح کند .کارت های که املای ان ها را غلط نوشته است جداگانه بگذارد .(حتماَاز او بخواهید روی یک ورقه کاغذ جدا گانه ، از هر لغتی که غلط داشته یک با ربنویسد .)

روز پنجم هفته:

یک دستگاه ضبط صوت تهیّه وآن را روشن کنید از فرزندتان بخواهید هجی کلمات را با صدای بلندبگوید  تا صدای او ضبط شود و خودش هم می تواند با استفاده ازضبط صوت ،نوار را از اوّل بگذارد وخوداملای آن ها را بنویسد. به این ترتیب خود می تواند بدون کمک گرفتن از دیگران املا  بنویسد .

توصیه می شود از دانش آموز خواسته شود که کارت هایی  که هر هفته آماده می کند در یک جا نگهداری کند ودر موقع لزوم آن ها را دوره کند.

 

منابع:

استاد کمالی

تجارب همکاران

مجلات رشد



[ شنبه 87/8/4 ] [ 7:18 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
علوم نوبت دوم پایه چهارم

نام ونام خانوادگی=            بسمه تعالی                 مدت: 60  دقیقه           

                      امتحان: علوم نوبت دوم     پایه:چهارم ابتدایی      

 

 

1 ـ رگ هایی که خون را به قلب بر می گردانند ...................... نام دارند .0/5

 

2ـ عرق از راه پوست بدن .......................... می شوند .0/5

 

3ـ قلب تقریبا " در هر دقیقه حدود ....................... بار پر و خالی می شود .0/5

 

4ـ رنگ قرمز خون به دلیل وجود ......................  است .0/5

 

5ـ بینی و دهان به وسیله ی لوله ی باریکی بنام ......به ششها مربوط می شود.

5/                                    

6ـ بزرگترین سیاره ی منظومه شمسی ......................... نام دارد ؟0/5

7 ـ زمین در هر24 ساعت یک بار به دور .................. می چرخد .0/5

8ـ سنگ های مرمر یک نوع سنگ .... است.0/5

 

9ـ هریک از دو سر آهن ربا .......................... نامیده می شود ؟0/5

10ـ سبزی رنگ برگ گیاهان به سبب وجود .................... است .0/5

 

 

11ـ چرا تنفس بینی مفید تر از تنفس دهان است .؟1

 

12ـ طرز تشکیل سنگهای  رسوبی را توضیح دهید ؟1

 

13ـ باز تابش نور را شرح دهید ؟1

 

14 ـ مهتاب چیست ؟1/5

 

15ـ مخلوط های زیر چه نوع محلول ها یی  هستند ؟1/5

 

الکل در آب =           نمک در آب =                 نوشابه ی گاز دار =

 

16ـ از گیاهان دارویی سه مورد نام ببرید ؟1/5

 

17ـ هریک از جانوران زیر جزء کدام گروه از بی مهرگان می باشند ؟1/5

 

مگس =                  پروانه =                            حلزون =

 

18ـ چگونه می توان آهن ربای الکتریکی ساخت ؟2

 

19 ـ به چه اجسامی رسانا و نا رسانا می گوییم ؟2

 

20ـ سلول چیست ؟ و از چه بخش ها یی تشکیل شده است ؟

2



[ سه شنبه 87/7/23 ] [ 5:18 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
نمونه سوالات پایه چهارم

 

نمونه سوالات  پایه چهارم

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمونه سوالات مدنی -پایه چهارم ابتدایی

          

پاسخ صحیح را با علامت  × مشخص کنید.

                                      

نخستین جامعه ای که کودکان زندگی اجتماعی خود راآغازمی کنند کجا می باشد؟

                                  

الف-خانواده      ب- مسجد              ج-مدرسه           د- روستا    

بنیادخانواده چگونه محکم می شود ؟    

                                                                                   

الف- تولد فرزندان    ب- باازدواج زن ومرد   ج- بااحترام گذاشتن به یکدیگر   د-باکمک به یکدیگر     

جامعه ی بزرگ مسلمانان چه نام دارد؟  

                                                                                

الف- امت اسلامی  ب- ملت    ج- مسجد      د-کشور اسلامی                                                       

درجاهای خالی کلمت مناسب بنویس .    

                                                                                 

الف-مدرسه محل .........‌.؛............... است .

                                 

ب-جمعه روز............؛..............؛............ است.

 

ج- هدف دانش آموزان در مدرسه آموختن علم و.............است.                                                                                

                                

به سوالات زیرپاسخ دهید.

 

معنی نظم چیست؟

 

چرادین اسلام به خانواده ها اهمیت زیادی داده است؟

 

 

باتلاش جهادسازندگی دربیش ترروستاها چه امکاناتی فراهم کرده است؟

 

 

زندگی درشهر چه مشکلا تی دارد؟

 

 

 

چرامسجد نمونه کوچکی ازیک جامعه اسلامی است؟

 

 


 

 


             نمونه سوالات تاریخ-  پایه چهارم ابتدایی   

         جواب صحیح رابا علامت ×  مشخص کنید  .

مهم ترین مشکل انسان نخستین چه بود؟

 

الف- تهیه لباس         ب- تهیه خانه          ج- فراهم کردن غذا           د- نداشتن ابزار 

انسان از آتش برای چه کارهایی استفاده می کرد؟

 

الف- گرم کردن خود       ب- پختن غذا         ج- ساختن ظروف سفالی          د- همه موارد صحیح است  

بارواج کشاورزی مردم درکجا خانه می ساختند ؟                                                               

                           

الف- دامنه ی کوه ها        ب- کنار رودخانه هاوچشمه ها          ج-  دشت ها         د- درهمه جا   

سرزمین مادها با کدام سرزمین همسایه بود ؟

 

الف پارس ها         ب- پارت ها            ج-  آریا یی  ها         د- مادها 

پایتخت اشکا نیا ن چه شهری بود؟ 

 

الف- تیسفون        ب- هگمتانه           ج- ارمنستا ن            د- مقد ونیه   

حضرت ابراهیم درکجا به دنیا آ مد؟

 

الف- با بل            ب- مصر               ج- مکه                   د- مدینه    

جا ها ی خا لی را با کلما ت مناسب پر کنید.

انسا ن ها به تدریج توانستند ...................را اهلی کنند. 

                                                   

در د وره ی شکار.........به شکار می رفتند و...............در پناهگاه می ماندند.

 

پا د شاه ستمگرزما ن حضرت ابرا هیم (ع) ..................نا م داشت.

 

حضرت موسی (ع) درسرزمین ....................به دنیا آمد.                    

 

نخستین شهرها د ر کنا ر ر و د ها ی ...............؛....................و............... بوجود آ مد ند.

 

به پر سش ها ی زیر پا سخ دهید .

 

لقب فرما نروایا ن مصر چه بود؟آ ن ها چگونه مرد می بود ند؟

 

 

سه گر و ه آ ریا یی ها را که به ایرا ن آ مد ند را بنویسید.

 

 

نخستین شهر ها چگونه به وجود آ مد ند؟

 

 

 

 

 

انسان ها ی نخستین در ابتدا غذا ی خود را چگونه بدست می آ وردند؟

 

 

 

 

چرا انسا ن ها ی نخستین د ر غا رها زند گی می کرد ند؟

 

 

 



[ جمعه 87/7/19 ] [ 11:14 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
جغرافیای چهارم ابتدایی
جغرافیای چهارم ابتدایی


عکس های هوایی



عکس های هوایی

بهترین راه برای تهیه نقشه چیست؟ اولین و بهترین قدم ، نگاه کردن به محلی است که می خواهیم نقشه تهیه کنیم. البته باید از منطقه بلند و مرتفع به محل نگاه کنیم مانند پرنده ها، پرنده ها به هنگا م پرواز، بهترین دید را از کره زمین دارند. انسان چه موقع می تواند چنین دیدی داشته باشد؟ وقتی که پرواز کند: امروزه انسان با وسیله پیشرفته و هواپیما و هلی کوپتر یا چرخ بال ، پروازمیکند و در مناطق مختلف زمین عکس می گیرد و از روی آنها نقشه تهیه میکند.



سئوالات بخش دوم



1ـ مناسبترین راه برای تهیه نقشه چیست؟

اولین و بهترین قدم نگاه کردن به محلی است که می خواهیم نقشه تهیه کنیم.



2- وقتی از ارتفاعات و از بالا به پائین نگاه کنیم، مناظر شهرها و روستاها به چه شکل دیده می شود؟

به طور کلی هر چه از سطح زمین دور می شویم و به بالا می رویم مناظر ، شهرها ، روستاها و خیابانها کوچکتر شده و هر چه ارتفاع بیشتر شود این موارد به صورت یک لکه دیده می شود.



3- پرندگان چگونه می توانند به هنگام پرواز مسیر خود را پیدا کنند؟

به دلیل اینکه، پرندگان در ارتفاعات بالا پرواز می کنند، می توانند از بالا بهترین دید را از زمین داشته باشد و به همین دلیل و با کمک حواس خود مسیر را پیدا کرده و به مقصد می رسند.



4- بهترین نقشه در چه صورت پدید می آید ؟

در صورتی که انسان از مناطق بلند و مرتفع به محل نگاه کند.



5- در بلندیهای نسبتاً زیاد پستیها و بلندیها و دره های میان کوهها چگونه است ؟

در این بلندیها، پستیها و دره های میان کوهها نمایان است.



6- آیا انسان در صورت پرواز می تواند نقشه یک محل راتعیین کند؟

توضیح دهید. بله انسان با وسائل پیشرفته مانند هواپیماو هلی کوپتر می تواند مناطق را در ارتفاعات ببیند، از آنها عکس بگیرد واز روی تصاویر، نقشه یک محل را تعیین کند.



7- امروزه نقشه سرزمینهای پهناور و کشورها را چگونه تهیه می کنند؟

با استفاده از عکسهای هوایی



[ جمعه 87/7/19 ] [ 10:55 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
علوم تجربی چهارم ابتدایی

 علوم تجربی چهارم ابتدایی

 بخش اول - ساختمان بدن موجودات زنده

موجودات زنده با موجودات غیر زنده متفاوتند. آجر، صندلی و کتاب جزء موجودات غیر زنده و پروانه، درخت و گنجشک جزء موجودات زنده هستند. رشد، حرکت و تولید مثل از مهم ترین تفاوت های موجودات زنده و غیر زنده می باشد.

                       سلول چیست؟

بدن ما و همه موجودات زنده از واحدهای بسیار کوچکی به نام سلول ساخته شده است. سلول واحد ساختمانی بدن است.
ساختمان سلول: برای دیدن سلول به دلیل کوچک بودن آن، باید از وسیله ای به نام میکروسکوپ استفاده کنیم. با میکورسکوپ می توان همه چیز را بیشتر از 1000 برابر بزرگ کرد.

                      هر سلول 3 بخش دارد:
1- پوسته
2- سیتوپلاسم
3- هسته
پوسته مانند پوششی در اطراف سلول کشیده شده است. سیتوپلاسم، مایع غلیظی است که تمام سلول را پر می کند. یک هسته کوچک نیز در داخل سیتوپلاسم است. شکل و اندازه سلول ها با هم متفاوت است.
در ساختمان برگ سه نوع سلول مشاهده می کنیم که هر یک کار معینی انجام می دهند. سلول ها از غذایی که وارد آنها می شود استفاده می کنند و در صورت آسیب دیدن آنها تقسیم می شوند و سلول جدیدی را به وجود می آورند و اینک ار تا پایان عمر ادامه دارد.

سلول ها کار های مختلفی انجام می دهند. مثلاً سلول عصب (انتقال پیام) سلول استخوان (استحکام) سلول ماهیچه(حرکت) و سلول روده (جذب) غذا را به عهده دارند.

                     شباهت های سلول ها:
1- همه سلول ها سه بخش اصلی (پوسته،هسته، سیتوپلاسم) دارند.
2- همه سلول ها رشد می کنند.
3- همه سلول ها تقسیم می شوند.
              در برگ دونوع سلول وجود دارد:
1- روی برگ از سلول های نازک و پهن تشکیل شده
2- در درون برگ سلول های مستطیلی که سبزینه دارند وجود دارد.
 

                         پرسش های بخش 1

  1- کدامیک از موارد زیر در بدن تمام موجودات زنده وجود دارد؟

  استخوان
  ماهیچه
  سلول
  پوست

 

2- رشد بدن انسان به سبب چیست؟

ورزش کردن
استراحت کردن
تقسیم سلول ها
کش آمدن سلول ها
 

3- پوششی که در اطراف سلول ها وجود دارد چه نامیده می شود؟

استخوان
پوسته
سیتوپلاسم
هسته
 

4- ساختمان بدن کدام موجود زیر از تعداد سلول بیشتری تشکیل شده است؟

شتر
پلنگ
خروس
مورچه
 

 5- مایع غلیظی که سلول را فرا گرفته است چه نام دارد؟

پوسته
سیتوپلاسم
ماده سلولی
هسته

 

6- هسته ی کدامیک از سلول های زیر نسبت به سلول های دیگر کوچک تر است؟

سلول استخوان
سلول عصب
سلول ماهیچه
سلول روده
 

                       سوالات تشریحی
1- مراحل رشد و تقسیم سلول در شکل زیر به هم ریخته است، با زدن شماره آنها را مرتب کنید.

    2- چه تفاوت ها و چه شباهت هایی در بین سلول های مختلف بدن انسان دیده می شود؟

همه سلو ل ها از نظر رشد، تقسیم سلول و احتیاج به غذا شبیه هم هستند. ولی تفاوت آنها در شکل، اندازه و نوع کاری است که انجام می دهند.
 

        3- چهار نمونه از سلول های بدن را نام ببرید و وظیفه هر یک را بنویسید؟

 سلول عصب (انتقال پیام) - سلول روده (جذب غذا) - سلول ماهیچه (حرکت) - سلول شش (جذب اکسیژن)
 

            4- سلول گیاهی با سلول جانوری چه تفاوتی دارد؟

سلول گیاهی دو پوسته دارد به همین دلیل محکم تر از سلول های جانوری است.
 

           5- سلول ها چگونه زیاد می شوند؟

تقسیم سلولی
 

       6- سلول از چه قسمت هایی تشکیل یافته است؟

پوسته،سیتوپلاسم، هسته
 

      7- کدام عمل در مورد بیشتر سلول ها تا آخر عمر صورت می گیرد؟

تقسیم شدن



[ جمعه 87/7/12 ] [ 1:56 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
بیست راهکار برای پرورش دانش آموزان موفق

اغلب پدران و مادران می‌خواهند دانش‌آموزان موفقی داشته باشند و برای دست یافتن به این هدف، از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند. با وجود این، ممکن است آنان از نقش فعالانه‌ی خود در رسیدن به این هدف، کمتر آگاه باشند و پرورش دانش‌آموز موفق را وظیفه‌ی انحصاری نظام آموزشی و آموزگاران بدانند. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند دانش‌آموزانی در مدرسه موفق‌اند که والدینشان آنان را برای مدرسه و یادگیری آماده می‌سازند و خود اهل خواندن، نوشتن، بحث و گفت و گو، تجربه کردن و آموختن هستند.
برای پرورش دانش‌آموز موفق، علاوه بر مدرسه، فضای خانواده نیز باید مساعد باشد و ارتباط موثری بین مدرسه و خانواده برقرار شود. در این یادداشت، بیست راهکار ساده و کارآمد معرفی می‌شود که به شما کمک می‌کنند در پرورش دانش‌آموزان موفق به فرزندان خود و مدرسه یاری رسانید.
?. درباره تجربه‌های مثبت خود در مدرسه و خاطره‌های خوش آن دوران صحبت کنید. حتی اگر خاطره‌های شما از دوران مدرسه همواره خوشایند نبوده اند، با تأکید کردن بر فرصت‌های مثبتی که مدرسه برای فرزندتان فراهم می‌سازد، به او کمک کنید. به جای این که بگویید «تو امروز باید به مدرسه بروی» می‌توانید بگویید «شما از امروز رفتن به مدرسه را آغاز می کنید.»

?. از آموزگاران، آموختن و تکلیف منزل به نیکی یاد کنید. نگرش مثبت شما به آموزگاران و مدرسه و برخورد مثبت با تکالیف منزل باعث نگرش مثبت فرزند شما به مدرسه و فعالیت‌های مرتبط با آن می‌شود.
?. آموختن را ادامه دهید و دانش‌آموز بمانید. کودکان در بسیاری از موارد، والدین خود را الگوی خود قرار می‌دهند. اگر شما با مطالعه یا شرکت در دوره‌های آموزشی به وسعت بخشیدن به دانسته‌های خود ادامه دهید، فرزندتان می‌بیند که شما به آموختن برای شما ارزشمند است.

?. به چیزهایی که فرزندتان می‌آموزد علاقه نشان دهید. با پرسیدن و فراهم کردن زمینه برای مشارکت کودک در یک گفت و گوی صمیمانه می‌توانید اهمیت یادگیری را به او نشان دهید. البته باز هم نگرش مثبت داشته باشید. به جای آن که بپرسید «امروز در مدرسه چه کار کردی؟» بهتر است بپرسید «امروز چه کارهایی کردی که خیلی دوست داشتی؟»، «چه چیزهایی باعث شد احساس خوبی پیدا کنی؟»، «دوست داری درباره‌ی چه چیزی بیشتر بدانی؟» یا «چه چیزهایی خواندی؟.

?. اجازه دهید فرزندتان به شما بیاموزد. درس دادن، دوباره آموختن است. برای این که یادگیری فرزندتان را تقویت کنید، به او اجازه دهید مفاهیم جدید را به شما بیاموزد. لازم نیست به او ثابت کنید همه چیز را می‌دانید یا بهتر از او می‌دانید، بلکه بهتر است بگویید «چه جالب! ممکن است بیشتر توضیح دهی؟

?. به فرزندتان کمک کنید تا راه‌های بهره‌گیری از آموخته‌هایش را در زندگی روزمره پیدا کند. به نظر می‌رسد هر چه اطلاعات کاربردی‌تر باشند، فرزند شما را به کسب اطلاعات جدید بیشتر تحریک می‌کنند. 
 7. در تله نمره گرفتار نشوید. هر چند نمره‌ها برای ارزیابی میزان یادگیری فرزندتان سودمندند، اما هدف اصلی، یادگیری است نه نمره. شرایطی را فراهم نکنید که به رقابت شدید برای کسب نمره منجر شود. به کودکتان بیاموزید که راحت و آسوده باشد و بدون فشار رقابت، از یادگیری لذت ببرد.
?. نمره‌های فرزندتان را با دیگران مقایسه نکنید. چنین مقایسه‌هایی در اغلب موارد نتیجه معکوس دارند. بهتر است نمره‌های فرزندتان را با نمره‌هایی که پیش تر کسب کرده، مقایسه کنید. «فکر می‌کنی چه قدر پیشرفت کرده‌ای؟دوست داری بیشتر پیشرفت کنی؟». «چگونه می‌توانی این کار را انجام دهی؟» و «من چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

?. توقعات خود را از فرزندتان واقعی سازید. کودکتان را تشویق کنید تا بهترین کاری را در مدرسه انجام دهد که می‌تواند. به خاطر داشته باشید که به طور طبیعی کودکان در برخی زمینه‌ها بهتر عمل می‌کنند. به علاوه، به خاطر داشته باشید که کودک شما به خاطر آن چه که هست و نه به خاطر آن چه که انجام می‌دهد، یک مورد خاص است.

??. زمان و مکان مناسب و آرام بخشی را برای انجام تکالیف منزل در نظر بگیرید. بیشتر کودکان در زمان‌های معین و منظم بهتر مطالعه می‌کنند. در این مورد با فرزندتان به توافق برسید. مکان ویژه‌ای برای تکالیف منزل داشته باشید. این مکان می‌تواند یک میز مناسب در گوشه‌ای از اتاق خودتان یا میز آشپزخانه باشد. در این مورد، برنامه‌ی روزانه مشخصی داشته باشید و محیط مساعدی را برای انجام تکالیف فراهم سازید. بدون شک این کار مهم جلوی تلویزیون به انجام نمی‌رسد. البته، بچه‌ها را از برنامه‌های مورد علاقه‌شان محروم نکنید.

??. هنگام انجام تکالیف منزل، فرزندتان را همراهی کنید. تکالیف و برگه‌هایی را که فرزندتان به خانه می‌آورد، مرور کنید و توجه خود را به آن چه که او در حال انجام دادن آن است، نشان دهید. این کار به شما فرصت می‌دهد تا برای انجام کار او را تشویق کنید و با مشکلاتی که ممکن است در این راه با آن‌ها رو به رو شود، آشنا شوید. به علاوه، به او نشان می‌دهید که کارهای مدرسه برای شما ارزشمند است.
??. در انجام تکالیف منزل، نقش مشاور را ایفا کنید و معلم خصوصی نباشید. تکالیف منزل، کار فرزند شماست، نه وظیفه شما. پیشنهاد می‌کنیم آن قدر کنار کودکتان ننشینید که از درستی پاسخ همه‌ی تکالیف مطمئن شوید. اشتباهات تکالیف، راهی است که به معلم فرزند شما می‌آموزد که چه مفاهیمی را باید بیشتر توضیح دهد. در عوض، نقش مشاور را داشته باشید و هر وقت فرزندتان تقاضای کمک کرد، به او کمک کنید.
??. فرزندتان را به مطالعه در منزل ترغیب کنید. خواندن، سنگ بنای یادگیری بیشتر است. هر چه فرزند شما این مهارت اساسی را بیشتر تمرین کند، فعالیت‌های مرتبط با یادگیری را بهتر انجام می‌دهد. برای این که او را به خواندن ترغیب کنید و خواندن را فعالیتی لذت‌بخش بسازید، اجازه دهید آن چه را که دوست دارد، مطالعه کند. کتاب‌های ساده، مجله‌ها و کتاب‌های طنزآمیز را در اختیارش قرار دهید. البته، بهتر است به جای آن که برایش کتاب بخرید، او را به کتاب‌فروشی یا کتابخانه ببرید تا خودش کتاب‌های مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. در این راه فقط او را راهنمایی کنید و حق انتخاب را به خودش واگذارید. از کتابداران کتابخانه‌ها نیز می‌توانید کمک بگیرید.

??. برنامه تربیتی منسجم و پربار و نتیجه‌بخشی را ترتیب دهید. مسئولیت‌پذیری، همکاری و اعتماد به نفس به موفقیت کودک شما در کلاس درس کمک زیادی می‌کنند و شما باید در آموزش آن‌ها به فرزندتان جدی باشید. شاید لازم باشد در این زمینه مطالعه‌ی گسترده‌تری داشته باشید. به کتاب‌هایی که در این زمینه‌ها نوشته شده‌اند مراجعه کنید.

??. از برنامه‌ی انضباطی مدرسه پشتیبانی کنید. یک مدرسه همانند یک خانواده، به برنامه‌ی انضباطی منسجمی نیاز دارد تا فرزندان ما احساس راحتی کنند و بتوانند بیاموزند. اگر فرزندتان در مدرسه دانش‌آموز منضبطی شده است، با ادامه‌ی کار مدرسه در منزل، به او کمک کنید درباره‌ی این تجربه و اهمیت آن بیش‌تر بیاموزد. اگر با برنامه‌ی انضباطی مدرسه مشکل دارید، با مدیر مدرسه تماس بگیرید و پیشنهادهای سازنده‌ی خود را مطرح کنید.

??. گزارش‌های نگران کننده را بررسی کنید. معلمان، مانند والدین و دانش‌آموزان ممکن است اشتباه کنند. هیچ فردی کامل نیست. با وجود این، اگر فرزندتان درباره‌ی کاری با شما صحبت کرد که معلمش انجام داده و برای او ناخوشایند بوده است، محترمانه به سخنانش گوش دهید اما به خاطر داشته باشید ماجرا به آن تلخی که می‌شنوید، نبوده است. وقتی احساسات بچه‌ها جریحه‌دار می‌شود، گاهی مبالغه می‌کنند. اگر چنین وضعی شما را نگران کرد، با معلم فرزندتان تماس بگیرید و به جای اظهار ناراحتی یا خصومت، نگرانی خود را ابراز کنید. با این گونه چالش‌ها با ذهن باز برخورد کنید.

??. علاوه بر طرح مسأله، راه حل نیز پیشنهاد کنید. اگر شما نگران موضوعی هستید یا با مشکلی روبه رو می‌شوید که تصور می کنید به تصحیح نیاز دارد و آن را با معلم فرزندتان هم در میان گذاشته‌اید، برخورد مثبتی داشته باشید و برای حل آن نظر دهید. این شیوه باعث می‌شود شما با معلم نوعی ارتباط مشارکتی و مبتنی بر حل مسأله داشته باشید.

??. در مورد اطلاعات نادرست و شایعه‌ها حساب شده عمل کنید. فرزند شما در مدرسه، اطلاعات سودمندی یاد می‌گیرد. اما ممکن است همراه اطلاعات نادرست و گاهی شایعه‌ها به خانه باز گردد. اگر با چنین مواردی رو به رو شدید، پیش از هر چیز با معلم فرزندتان یا مدیر مدرسه تماس بگیرید. البته، بهتر است به جای تماس تلفنی، با آنان نشست و گفت وگویی داشته باشید.

??. وقتی به مدرسه دعوت می‌شوید، با کمال میل بپذیرید. نشست‌هایی که در مدرسه برگزار می‌شوند، نه تنها اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهند بلکه به فرزندتان نشان می‌دهد که شما برای مدرسه و برای آنان ارزش زیادی در نظر دارید. اگر معلم فرزندتان از شما خواست در کلاس درس هم شرکت کنید، بپذیرید.

??. مدرسه را در جریان رویدادهای منزل قرار دهید. وقتی خانواده تحت تأثیر تنش‌هایی مانند بیماری یا طلاق قرار می‌گیرد، بچه‌ها بیشترین تأثیر را می‌پذیرند. به معلم فرزندتان اجازه دهید از این شرایط مطلع شود. او در اغلب موارد می‌تواند به شما کمک کند. به علاوه، وقتی او در جریان قرار می‌گیرد، با آمادگی با تغییرات رفتاری احتمالی فرزندتان روبه رو می‌شود.



[ دوشنبه 87/6/18 ] [ 12:52 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
راهکارهای گسترش ارتباط خانواده ها با مدارس

1-    تاکید بر نگرفتن کمک های مالی در جلسات اولیه و عمل به آن.

2-    عمل کردن به اکثر وعده هایی که در ابتدای سال بیان شده بود.

3-    فعال کردن انجمن اولیا به منظور هدایت اولیا به جلسات.

4-    برپایی جلسات ابتدای سال در زمان های کوتاه مدت و مناسب با اوقات فراعت اولیا.

5-    بهره بردن از سخنرانان خبره و قابل قبول در افکار عمومی.

6- توجیه دانش آموزان و تاکید بر اینکه حضور اولیای آنان مطمئنا" به نفع آنان خواهد بود.

7-    بررسی علل غیبت، تاخیر دانش آموزان به صورت تماس تلفنی با منازل.

8- آگاهی از حضور به موقع و یا عدم حضور دانش آموزان پس از تعطیلی به صورت تماس تلفنی با منازل.

9- حضور فعالانه کلیه دبیران در مجامع عمومی و بررسی وضعیت علمی اخلاقی دانش آموز به صورت انفرادی و در حضور ولی.

10-حضور مشاوره در جلسات عمومی.

11-فیلم برداری از جلسات تشکیل شده و پخش آن در بین خانواده ها.

12-برخورد مناسب و بسیار متواضعانه کلیه کارکنان آموزشگاه در برابر اولیا.

13-حضور مسئولین شهر در مجامع عمومی.




[ یکشنبه 87/6/17 ] [ 11:21 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر

<< مطالب جدیدتر :: مطالب قدیمی‌تر >>