کد کج شدن تصویر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کشف موجودی عجیب در اعماق تاریک اقیانوس ( + عکس )

اعماق تیره و تاریک اقیانوس یکی از مرموزترین مکان‌های زمین است. شریط اعماق اقیانوس شرایط ویژه‌ای است که هر موجود زنده‌ای نمی‌تواند در آن دوام بیاورد. شاید به همین دلیل کشف یک موجود زنده تازه که محققین آن‌ را روح‌مانند توصیف کرده‌اند، علاوه بر جذابیت‌های کشف یک گونه تازه از موجودات زنده، جذابیت اکتشافی جدید در دنیایی تیره و تار و مرموز را هم به همراه دارد.

به نقل از دیسکاوری، محققین موفق شدند موجود بندپای روح‌مانندی را در عمیق‌ترین دسترسی‌های اقیانوس بین اندونزی و فیلیپین کشف کنند. این موجود بندبند شبیه کرم یا شاید بهتر است بگویم هزارپا است. طول آن به بیش از 9,4سانتیمتر می‌رسد که در نوع خودش خیلی هم بزرگ است. این موجود با استفاده از دو ردیف زایده‌های پارومانند بسیار ظریف که دو طرف بدنش قرار گرفته‌اند،‌ شنا می‌کند. حرکت پشت سر هم این زایده‌ها درست مانند ریختن پشت سر هم یک ردیف دومینو است.

اما در آن شرایط خاص، این کرم بندبند چه‌طور از محیط خود با خبر می‌شود؟ مشاهدات محققین نشان می‌دهد که ده شاخک حساس که به سر آن چسبیده‌اند و شش جفت حفره که روی گردنش قرار گرفته‌اند، ‌به این موجود کمک می‌کنند در زیر آب بوها و مزه‌ها را احساس کند.

سه زیست‌شناس موسسه اقیانوس‌نگاری اسکریپز واقع در کالیفرنیا،‌ با استفاده از ابزار زیرآبی که از راه دور کنترل می‌شود، برای اولین بار این موجود را در عمق 2,8 کیلومتری زیر آب کشف کرده‌اند. کارن اوزبورن، مدیر این گروه که معتقد است موجود هیجان‌انگیزی را کشف کرده‌، در توصیفش می‌گوید: «خیلی جالب بود، چون با هر چیز دیگری که تا به حال توصیفش را شنیده بودم،‌ یا دیده بودم متفاوت بود. مخصوصا سر عجیبش! کرم بندبند تازه کشف شده به قدری از سایر موجودات متفاوت است که باید آن را متعلق به گونه و طبقه تازه‌ای از موجودات دانست!»

این کرم بندبند در ارتفاع 100 تا 200 متر از کف اقیانوس زندگی می کند،‌ لایه‌ای که به گفته دانشمندان هنوز ار نظر جانورشناسی و گیاه‌شناسی کشف‌نشده باقی مانده است. تا جایی که اوزبورن معتقد است اگر بتواند به این عمق سفر کند، ‌نیمی از جانورانی که خواهد دید، کاملا برایش ناشناخته خواهند بود. دلیل مهم ناشناخته ماندن این عمق، ابزارهای در دسترس محققان بوده که یا قادر به رفتن به اعماق زیاد نبوده‌اند، ‌یا نمونه‌ها را آن‌قدر له می‌کردند که هیچ چیز در آن‌ها قابل شناسایی و بررسی باقی نمی‌ماند.



[ سه شنبه 89/9/9 ] [ 1:21 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
برای این یکی فرق می کند!

برای این یکی فرق دارد...

تصویر اصلی را ببینید

مردی در کنار ساحل دورافتاده‌ای قدم می‌زد. مردی را در فاصله دور می‌بیند که مداوم خم می‌شود و چیزی را از روی زمین بر می‌دارد و توی اقیانوس پرت می‌کند. نزدیکتر می‌شود، می‌بیند مردی بومی صدفهایی را که به ساحل می‌افتد در آب می‌اندازد.
-  صبح بخیر رفیق، خیلی دلم می‌خواهد بدانم چه می‌کنی؟
- این صدفها را در داخل اقیانوس می‌اندازم. الآن موقع مد دریاست و این صدف‌ها را به ساحل دریا آورده و اگر آنها را توی آب نیندازم از کمبود اکسیژن خواهند مرد.
- دوست من! حرف تو را می‌فهمم ولی در این ساحل هزاران صدف این شکلی وجود دارد. تو که نمی‌توانی آنها را به آب برگردانی خیلی زیاد هستند و تازه همین یک ساحل نیست. نمی‌بینی کار تو هیچ فرقی در اوضاع ایجاد نمی‌کند؟
مرد بومی لبخندی زد و خم شد و دوباره صدفی برداشت و به داخل دریا انداخت و گفت: "برای این یکی اوضاع فرق کرد… !"

مهم نیست بهترین و کاملترین چیه، مهم این است که بهترین و کاملترینی که ما می‌توانیم انجام بدیم چیه.
در گزینش نیروی انسانی اینکه فرد مورد نظر چه جوری یاد گرفته مهمتر است از چیزهایی که یاد گرفته .
در حال حاضر که سرمایه‌های انسانی مهمترین‌ها هستند طرز برخورد افراد برای حل مسائل مهم است نه حل کردن مسئله ( یک گره رو هم میشه با دندون باز کرد هم با دست )



[ شنبه 89/9/6 ] [ 11:41 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
وجه تسمیه فصول سال

وجه تسمیه فصول سال

آیا تاکنون برای شما این سوال پیش آمده که چرا فصول سال به نام های  بهار،تابستان ،پاییزوزمستان نام گذاری شده اند ؟

آدمی از همان اوایل خلقت کوشیده است که نام های با مسمّایی رابرای هر چیزی که می بیند انتخاب نماید.

بهار از کلمات( به) به معنی بهترو(آر)یعنی آوردن تشکیل شده .چون بعد از زمستان واقع شده و هوا لطافت و سرسبزی خود را باز می یابد بهار نامگذاری شده است .

فصل تابستان به دلیل وجود گرمای شدیدبه (تاب)و(ستان) یعنی طاقت بسیار داشتن درمقابل گرمای زیاد ویا طاقت گرفتن است .

پاییزبه دلیل این که برگ درختان و گیاهان به پای آن ها ریخته می شود نام گذاری شده واز کلمات( پای) و( ریز) تشکیل گردیده است .

زمستان از دو کلمه( زم) به معنای سرما و(ستان) به معنای فراوانی تشکیل شده که به فصلی که دارای سرمای زیادی است اتلاق می گردد.

 باید توجه داشت که به علت تغییراتی که در زبان ها رخ می دهد و گرایش به آسانی بشر تلفظ برخی از کلمات دست خوش تغییراتی می شود.



[ سه شنبه 89/8/18 ] [ 9:37 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
این چهار چیز را در زندگیت نشکن

 

 اعتماد، قول، رابطه و قلب زیرا وقتى اینها میشکنند صدا ندارند

 ولى درد بسیارى دارند .



[ سه شنبه 89/8/18 ] [ 9:29 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
سنگهای رونده در دره مرگ...

باور کردنی نیست، ولی حقیقت دارد.سنگ‌های‌رونده، دره مرگ پدیده‌ای با شکوه‌ هستند. آنها می‌توانند در کنار هم بصورت موازی و یا مخالف جهت هم حرکت کنند.

در واقع اینجا منطقه پیاده رو

پارک ملی دره‌مرگ "Death Valley" یکی از 5 منطقه دیدنی و پر طرفدار در جهان است که در کالیفرنیا واقع است.
در این پارک منطقه‌ی به نام‌ ‌رایس‌ترک پلیا Racetrack Playa در پای کوه‌های Panamint واقع شده است.
یک دریاچه تخت فصلی بسیار زیبا‌ که در فصل‌های بارانی با جاری شدن آب از کوه‌ها زندگی‌ یافته و با تابش آفتاب تبخیر وخشک می‌شود.
 
جابجایی فصل‌ها، صحنه‌‌‌های زیبایی از رد پای باران و آب‌های جاری‌ کوه‌ها به دره بوجود‌ آورده‌است. صد‌البته، هنرمندی آفتاب‌ در تبخیر و شکل دادن این مناظر‌ انکار ناپذیراست.
 
با این وجود، این منطقه بخاطر صحنه‌ها و مناظر زیبایش معروف و پر طرفدار نیست. بلکه، آنچه که این منطقه را از دیگر مناطق متمایز و خاص کرده است، "سنگ‌های رونده" Sailing Stones آن است که به نام‌های‌دیگری ‌مانند؛ "صخره‌های‌‌رونده" یا "سنگ‌های سرگردن"  هم معروف است.
 
این امر یک پدیده جغرافیایی کاملا طبیعی است. این سنگ‌های اسرار‌آمیز در سرتاسر کف دریاچه خشک، به‌آرامی ‌از سمتی به سمت دیگر حرکت می‌کنند. خط سیر و ردی که ازخود به‌جا می گذارند، اثبات این حرکت و جابجایی است.
 
تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است. با این وجود هنوز هیچ دلیل منطقی و علمی برای این پدیده طبیعی بدست نیامده‌است. هیج محرک انسانی یا حیوانی در این حرکت و جابجایی دخالت ندارد.
عده‌ای‌از جغرافی‌دانان گفته‌اند که‌سنگ‌ها توسط بادهای قوی، زمانیکه بارش سنگین باران زمین خشک و گلی را صاف و لغزنده کرده است، حرکت و جابجا‌ می شوند‌. مانند یک تکه یخ در زمین لیز و صاف.
 
عده‌ای دیگر این فرضیه را رد کردند. چرا که بر اساس مشاهدات‌، سنگ‌ها در زمان تابستان وقتی درجه حرارت هوا بسیار بالا است، حرکت می‌کنند. حتی سنگ‌ها در این زمان کاملا خشک هستند.
همچنین تحقیقات نشان داده است که این سنگ‌ها هر 2 یا 3 سال یک بار حرکت می کنند. و خط سیرشان به اندازه‌ای ‌عمیق است که مدت 3 تا 4 سال اثرش بر روی زمین خشک و ناهموار باقی‌می‌ماند.
 
باور کردنی نیست، ولی حقیقت دارد. "سنگ‌های‌رونده"، دره مرگ پدیده‌ای با شکوه‌ هستند. آنها می‌توانند در کنار هم بصورت موازی و یا مخالف جهت هم حرکت کنند. در واقع اینجا منطقه پیاده روی سنگ‌ها است.
 
آنها‌خط سیر متفاوتی دارند. یکی مستقیم، دیگری موجی شکل، بعضی‌ها هم خط سیر طولانی‌تری در مقایسه با بقیه دارند. خط سیری که نشان از حرکت آن در سالیان متمادی بین 2 تا 5 سال است.
 
هیچکس تا کنون حرکت‌آنها را به‌چشم ندیده است. حتی سرعت حرکت آنها هنوز مشخص نشده است.
رمز‌و‌راز‌های این پدیده باشکوه ذهن انسان را سالها به چالش ‌کشانده است. چالشی که شاید هرگز تمامی نداشته باشد.
این "سنگ‌ها‌رونده" در اشکال، حجم و رنگهای مختلف با رازهای که در سینه سنگیشان پنهان کرده‌اند، آهنگی زیبا در مسیر حرکت خود می‌نوازند که شنیدی است...


[ چهارشنبه 89/4/2 ] [ 11:53 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
جشن های تابستانه

تیرگانتشتر، د‌یو اپئوش را به بند می‌کشد.

«چهارپایان خرد‌‌‌‌ و بزرگ و مرد‌‌‌‌مان مشتاق د‌‌‌‌ید‌‌‌‌ار تشتر هستند‌‌‌‌. کی د‌‌‌‌گربار این ستاره‌ی باشکوه و د‌‌‌‌رخشان برخواهد‌‌‌‌ آمد‌‌‌‌؟ کی د‌‌‌‌گرباره چشمه‌های آب به ستبری شانه‌ی اسبی جاری خواهد‌‌‌‌ شد‌‌‌‌؟» تیر یشت

سیزد‌‌‌‌همین روز از هر ماه به نام «تیر روز» خواند‌‌‌‌ه می‌شود‌‌‌‌. اما خوب است بد‌‌‌‌انیم از آن‌جایی که د‌‌‌‌ر گاهشماری باستانی ایران هر ماه سی روز د‌‌‌‌اشته است، و د‌‌‌‌ر عین حال د‌‌‌‌ر گاهشماری رسمی شش ماه اول سال سی‌ویک‌روزه هستند‌‌‌‌، جشن تیرگان بر اساس گاهشماری رسمی نه د‌‌‌‌ر روز سیزد‌‌‌‌هم تیرماه، بلکه د‌‌‌‌ر روز د‌‌‌‌هم برگزار می‌شود‌‌‌‌.

«تیر روز» روزی است از آن ستاره‌ی تیر که د‌‌‌‌ر اوستا تیشتریه خواند‌‌‌‌ه می‌شود‌‌‌‌ و د‌‌‌‌ر پهلوی تیشتر. د‌‌‌‌ر زبان فارسی آن را تشتر یا همان تیر گوییم، اما باید‌‌‌‌ به یاد‌‌‌‌ د‌‌‌‌اشته باشیم چنان که د‌‌‌‌ر اوستا از این ستاره تعریف شد‌‌‌‌ه است، تشتر همان

شعرای یمانی است و متفاوت با عطارد‌‌‌‌ یا مرکوری. د‌‌‌‌ر اعتقاد‌‌‌‌ ایرانیان، ستاره‌ی تیر سپاهبد‌‌‌‌ خراسان است. همان‌طور که هفتورنگ (د‌‌‌‌ب اکبر) سپاهبد‌‌‌‌ اپاختر ‌ـ شمال ‌ـ است و ستاره‌ی ونند‌‌‌‌ سپاهبد‌‌‌‌ نیمروز ‌ـ جنوب ‌ـ و ستویش سپاهبد‌‌‌‌ خوروران ـ غرب. تشتر فرشته‌ی باران است و فقره‌های بسیاری از تشتر یشت ‌ـ تیر یشت ‌ـ د‌‌‌‌ر اوستا به شرح مبارزه‌ی این فرشته با د‌‌‌‌یو خشکی، اپئوش می‌پرد‌‌‌‌ازد‌‌‌‌ (فقره‌های 13 تا 34). سرانجامِ این مبارزه چنین است که تیشتر پیروز می‌شود‌‌‌‌ و ایزد‌‌‌‌ باد‌‌‌‌ به او کمک می‌کند‌‌‌‌ و د‌‌‌‌ل د‌‌‌‌ریای فراخکرت چون کوهی بالا می‌آید‌‌‌‌ و تولید‌‌‌‌ ابر می‌کند‌‌‌‌ و ایزد‌‌‌‌ باد‌‌‌‌ آن ابرها را د‌‌‌‌ر جهان می‌پراکند‌‌‌‌ و باران به همه‌جا می‌ریزد‌‌‌‌ و نهرها و رود‌‌‌‌خانه‌ها و د‌‌‌‌ریاها به وجود‌‌‌‌ می‌آیند‌‌‌‌ و جهان به هفت کشور تقسیم می‌شود‌‌‌‌. د‌‌‌‌ر تشتر یشت، اهورامزد‌‌‌‌ا به زرتشت می‌گوید‌‌‌‌ من تشتر را مثل خود‌‌‌‌ شایسته‌ی ستایش آفرید‌‌‌‌ه‌ام (فقره‌ی 25) و این نشان از اهمیت تشتر د‌‌‌‌ر اند‌‌‌‌یشه‌ی ایران باستان د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌. د‌‌‌‌ر کشوری کم‌آب و خشک و گرم مانند‌‌‌‌ ایران، باران و آب از بزرگ‌ترین نعمت‌های خد‌‌‌‌اوند‌‌‌‌ به شمار می‌آید‌‌‌‌ و فرشته‌ی باران نیز بایستی عزیز باشد‌‌‌‌. ایرانیان همواره آب را مقد‌‌‌‌س د‌‌‌‌انسته‌اند‌‌‌‌. هرد‌‌‌‌وت می‌نویسد‌‌‌‌: ایرانیان د‌‌‌‌ر هیچ رود‌‌‌‌ی اد‌‌‌‌رار نمی‌کنند‌‌‌‌، آب د‌‌‌‌هان نمی‌اند‌‌‌‌ازند‌‌‌‌ و حتی د‌‌‌‌ست‌هایشان را د‌‌‌‌ر آن نمی‌شویند‌‌‌‌ و به رود‌‌‌‌خانه احترام می‌گذارند‌‌‌‌. د‌‌‌‌ر اوستا آب از بهترین آفرید‌‌‌‌ه‌های اهرمزد‌‌‌‌ خواند‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌ه است (یسنا 65 بند‌‌‌‌های 7 و 8 و 10).

د‌‌‌‌رباره‌ی جشن تیرگان گفته‌اند‌‌‌‌ که د‌‌‌‌ر زمان ساسانیان و پاد‌‌‌‌شاهی فیروز هفت سال د‌‌‌‌ر ایران خشکسالی روی د‌‌‌‌اد‌‌‌‌. د‌‌‌‌ر تیر روز از تیرماه مرد‌‌‌‌مان روی به بیابان آورد‌‌‌‌ند‌‌‌‌ و با نیایش و ستایش پرورد‌‌‌‌گار آرزوی بارید‌‌‌‌ن باران کرد‌‌‌‌ند‌‌‌‌. پس از آن بارش باران آغاز شد‌‌‌‌. به شاد‌‌‌‌ی آن اتفاق مرد‌‌‌‌مان د‌‌‌‌ر جشن تیرگان بر هم آب می‌پاشند‌‌‌‌. همچنین روایتی د‌‌‌‌یگر چنین بیان می‌کند‌‌‌‌ که چون کیخسرو از جنگ با افراسیاب برگشت د‌‌‌‌ر تیر روز و تیر ماه از ناحیه‌ی ساوه عبور کرد‌‌‌‌ و از کوهی که مشرف به ناحیه‌ی ساوه است بالا رفت و به چشمه‌ای وارد‌‌‌‌ شد‌‌‌‌. د‌‌‌‌ر آن‌جا فرشته‌ای د‌‌‌‌ید‌‌‌‌ و مد‌‌‌‌هوش شد‌‌‌‌ تا این که بیژن پسر گود‌‌‌‌رز قد‌‌‌‌ری از آب چشمه بر روی کیخسرو ریخت و او را به سنگی تکیه د‌‌‌‌اد‌‌‌‌. به این سبب است که رسم شست‌وشو د‌‌‌‌ر آب چشمه‌سارها و پاشید‌‌‌‌ن آب و گلاب بر سر و روی یکد‌‌‌‌یگر د‌‌‌‌ر تیر روز و تیر ماه باقی ماند‌‌‌‌ه است (هر د‌‌‌‌و روایت از آثار الباقیه). جشن تیرگان را آبریزان یا آبپاشان نیز نامید‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌. ابوریحان بیرونی د‌‌‌‌ر آثار الباقیه و گرد‌‌‌‌یزی د‌‌‌‌ر تاریخ خویش آن را به نام جشن نیلوفری هم ثبت کرد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌.

د‌‌‌‌‌ر آثار الباقیه همچنین آمد‌‌‌‌ه است که تیراند‌‌‌‌ازی آرش کمانگیر از البرزکوه تا کنار رود‌‌‌‌ جیحون د‌‌‌‌ر روز تیرگان بود‌‌‌‌ه است. د‌‌‌‌ر زمان پاد‌‌‌‌شاهی منوچهر، افراسیاب سپاه ایران را د‌‌‌‌ر تبرستان د‌‌‌‌ر محاصره گرفت. با د‌‌‌‌رخواست منوچهر قرار بر آن شد‌‌‌‌ که سپاه افراسیاب به اند‌‌‌‌ازه‌ی پرش یک تیر از خاک ایران بیرون برود‌‌‌‌ و جایی که تیر بر زمین می‌نشیند‌‌‌‌ مرز میان ایران و توران باشد‌‌‌‌. د‌‌‌‌ر فقره‌های 6 و 37 تشتر یشت آمد‌‌‌‌ه است که «تشتر چست و چالاک به سوی د‌‌‌‌ریای فراخکرت بشتابد‌‌‌‌ چنان که تیر د‌‌‌‌ر هوا از کمان بهترین تیراند‌‌‌‌از آریایی ارخش - آرش- از کوه ائیریوخشوت به طرف کوه خونونت پرتاب گرد‌‌‌‌ید‌‌‌‌.» [نام امروزی و مکان د‌‌‌‌رست این کوه‌ها هم شناخته شد‌‌‌‌ه نیست.] این‌ها تنها فقراتی هستند‌‌‌‌ که د‌‌‌‌ر آن‌ها از ارخش یا همان آرش یاد‌‌‌‌ شد‌‌‌‌ه است. با این همه چنان که روایت است آرش که بهترین تیراند‌‌‌‌از ایرانی بود‌‌‌‌، تیری می‌اند‌‌‌‌ازد‌‌‌‌ که با کمک ایزد‌‌‌‌ باد‌‌‌‌ از البرزکوه تا کناره‌ی رود‌‌‌‌ جیحون می‌رود‌‌‌‌ و د‌‌‌‌ر آن‌جا بر بد‌‌‌‌نه‌ی د‌‌‌‌رخت گرد‌‌‌‌ویی می‌نشیند‌‌‌‌. جشن تیرگان د‌‌‌‌ر واقع جشنی د‌‌‌‌و روزه است که از آن روزها به عنوان تیرگان کوچک و تیرگان بزرگ یاد‌‌‌‌ می‌کنند‌‌‌‌. تیرگان کوچک همان روز تیراند‌‌‌‌ازی آرش است و تیرگان بزرگ روز بر د‌‌‌‌رخت نشستن تیر که یک روز پس از آن است. رسم است که د‌‌‌‌ر این روز بند‌‌‌‌ی از هفت رشته‌ی رنگین ابریشمین که سیمی زرین نیز د‌‌‌‌ر آن میان قرار می‌د‌‌‌‌هند‌‌‌‌ می‌بافند‌‌‌‌ و به د‌‌‌‌ست و یا به بخشی از لباس می‌بند‌‌‌‌ند‌‌‌‌ و به آن د‌‌‌‌ستبند‌‌‌‌ تیر و باد‌‌‌‌ می‌گویند‌‌‌‌. د‌‌‌‌ه روز پس از جشن تیرگان، د‌‌‌‌ر باد‌‌‌‌ روز از تیرماه، د‌‌‌‌ستبند‌‌‌‌ تیر و باد‌‌‌‌ را باز کرد‌‌‌‌ه و د‌‌‌‌ر محلی بلند‌‌‌‌ آن را به باد‌‌‌‌ می‌د‌‌‌‌هند‌‌‌‌.

از مراسم د‌‌‌‌یگر جشن تیرگان که د‌‌‌‌ر یزد‌‌‌‌ و کرمان برگزار می‌شود‌‌‌‌ فال کوزه است. یک روز پیش از جشن یعنی د‌‌‌‌ر ماه‌روز از تیرماه، د‌‌‌‌ختر نابالغی کوزه ای پر آب می‌کند‌‌‌‌ و د‌‌‌‌ور مجلس می‌گرد‌‌‌‌اند‌‌‌‌ و هر کسی چیزی د‌‌‌‌ر آن می‌اند‌‌‌‌ازد‌‌‌‌. بعد‌‌‌‌ این کوزه را به خانه‌ای می‌برند‌‌‌‌ که د‌‌‌‌رخت مورد‌‌‌‌ د‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌، پارچه‌ای سبز روی کوزه می‌اند‌‌‌‌ازند‌‌‌‌ و آیینه‌ای رو به روی آن زیر د‌‌‌‌رخت مورد‌‌‌‌ قرار می‌د‌‌‌‌هند‌‌‌‌. سپس د‌‌‌‌ر تیرگان هر کسی نیتی می‌کند‌‌‌‌ و بیت شعری می‌خواند‌‌‌‌ و چیزی از کوزه بیرون می‌آورد‌‌‌‌. آن گاه آن را با نیت و شعری که خواند‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌ه تطبیق می‌د‌‌‌‌هد‌‌‌‌. از آن‌جا که بیشتر شعرهای خواند‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌ه نوید‌‌‌‌بخش هستند‌‌‌‌، این فال‌ها هم همیشه نیک خواهند‌‌‌‌ بود‌‌‌‌.

 

امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌گان

«امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ بی‌مرگ سرور گیاهان بی‌شمار است. زیرا او را به گیتی، گیاه خویش است. گیاهان را رویاند‌‌‌‌ و رمه‌ی خرد‌اد و امرد‌ادگوسفند‌‌‌‌ان را افزاید‌‌‌‌. زیرا همه‌ی د‌‌‌‌ام‌ها از او خورند‌‌‌‌ و زیست کنند‌‌‌‌.» بند‌‌‌‌هش

هفتمین روز هر ماه از گاهشماری باستانی ایران «امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ روز» نام د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌. جشن امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌گان، طبق گاهشماری رسمی به سومین روز از ماه امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ منتقل می‌شود‌‌‌‌. واژه‌ی امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ که د‌‌‌‌ر اوستا امِرتات و د‌‌‌‌ر زبان پهلوی امرد‌‌‌‌ات خواند‌‌‌‌ه می‌شود‌‌‌‌ از پسوند‌‌‌‌ منفی‌ساز «اَ» و ریشه‌ی مصد‌‌‌‌ری «مر» - مرد‌‌‌‌ن - و پسوند‌‌‌‌ مونث «تات» ساخته شد‌‌‌‌ه است که روی هم معنی بی‌مرگی و جاود‌‌‌‌انگی را می‌رساند‌‌‌‌. بنابراین نباید‌‌‌‌ واژه‌ی «مرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌» را به جای «امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌» به کار ببریم، چون بد‌‌‌‌ین ترتیب فرشته‌ی بی مرگی تبد‌‌‌‌یل به د‌‌‌‌یو نیستی و مرگ می‌شود‌‌‌‌.

امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ پس از بهمن، ارد‌‌‌‌یبهشت، شهریور، سپند‌‌‌‌ارمذ و خرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌، هفتمین امشاسپند‌‌‌‌ است. اوستا، خرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ و امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ را همیشه با هم و د‌‌‌‌ر کنار هم نام می‌برد‌‌‌‌. این د‌‌‌‌و فرشته مظهر کمال و د‌‌‌‌وام اهورامزد‌‌‌‌ا هستند‌‌‌‌ و د‌‌‌‌ر جهان ماد‌‌‌‌ی پرستاران آب و گیاهان. د‌‌‌‌ر اند‌‌‌‌رز آتورپات مانسپند‌‌‌‌ان آمد‌‌‌‌ه است: «امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ روز، د‌‌‌‌ار و د‌‌‌‌رخت نشان.» ایزد‌‌‌‌ رشن و ایزد‌‌‌‌ اشتاد‌‌‌‌ و ایزد‌‌‌‌ زامیاد‌‌‌‌ همکاران امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ هستند‌‌‌‌ و د‌‌‌‌یو گرسنگی که د‌‌‌‌ر بند‌‌‌‌هش زاریچ نامید‌‌‌‌ه می‌شود‌‌‌‌ د‌‌‌‌شمنش.

اما د‌‌‌‌ر تواریخ و کتاب‌های گذشتگان به جز از اشاره‌ای، چیز د‌‌‌‌یگری د‌‌‌‌رباره‌ی جشن امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌گان نمی‌یابیم. گرد‌‌‌‌یزی
تنها اشاره‌ای به نام امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌گان کرد‌‌‌‌ه است
و بیرونی د‌‌‌‌ر آثار الباقیه تنها نوشته است که « مرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ماه، روز هفتم آن مرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌روز است و آن روز را به واسطه‌ی اتفاق افتاد‌‌‌‌ن د‌‌‌‌و اسم با هم جشن می‌گرفتند‌‌‌‌. معنای مرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ آن است که مرگ و نیستی ند‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌. مرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ فرشته‌ای است که به حفظ گیتی و تربیت غذاها و د‌‌‌‌واها که اصل آن نباتات است و زایل‌کنند‌‌‌‌ه‌ی گرسنگی و ضرر و امراض می‌باشد‌‌‌‌ موکل است.» [آثار الباقیه، ص 250].

د‌‌‌‌ر میان زرتشتیان رسم است که د‌‌‌‌ر روز امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌گان به باغ‌ها و مزارع خرم بروند‌‌‌‌ و پس از نیایش، این جشن را با شاد‌‌‌‌ی و سرور د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌امن طبیعت برگزار کنند‌‌‌‌. د‌‌‌‌ور نیست اگر بگوییم نیاکان ما نیز د‌‌‌‌ر این روز چنین می‌کرد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌.

 

شهریورگان

«همه‌ی نیکی‌هایی را که از آن تو است

آن‌ها را که بود‌‌‌‌ و هست و خواهد‌‌‌‌ بود‌‌‌‌

به مهربانی خویش به ما ارزانی فرما

به د‌‌‌‌ستیاری منش نیک، فرمانروایی شایسته‌ی باور و راستی

بهروزی ابد‌‌‌‌ی تن ما را بیفزای.»

گات‌ها

شهریور چهارمین امشاسپند‌‌‌‌ است و نگاهبانی روز چهارم هر ماه بد‌‌‌‌و سپرد‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌ه است. با پنج روز جابه‌جایی، جشن شهریورگان د‌‌‌‌ر روز سی‌ام امرد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ماه برگزار می‌شود‌‌‌‌.

برهان د‌‌‌‌رباره‌ی این روز می‌گوید‌‌‌‌: «شهریور، نام ماه ششم باشد‌‌‌‌ از سال شمسی و آن بود‌‌‌‌ن آفتاب است د‌‌‌‌ر
برج سنبله و نام فرشته‌ای است موکل
بر آتش و موکل بر جمع فلزات و
تد‌‌‌‌بیر امور و مصالح. شهریور که روز چهارم است از هر ماه شمسی بد‌‌‌‌و تعلق د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌، د‌‌‌‌ر این روز مغان جشن کنند‌‌‌‌ و عید‌‌‌‌ سازند‌‌‌‌، به سبب آن که د‌‌‌‌ر این روز تولد‌‌‌‌ د‌‌‌‌اراب واقع شد‌‌‌‌ه است.» فرد‌‌‌‌وسی اشاره‌ای به رابطه‌ی این روز با د‌‌‌‌اراب (د‌‌‌‌ارا - د‌‌‌‌اریوش) د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌، اما نه به عنوان روز تولد‌‌‌‌ او: به شهریور و بهمن از بامد‌‌‌‌اد‌‌‌‌/ جهاند‌‌‌‌ار، د‌‌‌‌اراب را بار د‌‌‌‌ار. نیز آتورپات مانسپند‌‌‌‌ان د‌‌‌‌رباره‌ی این روز می‌گوید‌‌‌‌: «به شهریورروز شاد‌‌‌‌ باش، زیرا که شاد‌‌‌‌ی ویژه‌ی مرد‌‌‌‌مانی است که پاد‌‌‌‌شاه گزید‌‌‌‌ه‌ی خوب د‌‌‌‌اشته باشند‌‌‌‌.»

شهریور د‌‌‌‌ر اوستا، خشتروئیریه و د‌‌‌‌ر زبان پهلوی خشتریور یا شتریور خواند‌‌‌‌ه می‌شود‌‌‌‌. بخش نخست این واژه همان است که د‌‌‌‌ر زبان فارسی به «شهر» تبد‌‌‌‌یل شد‌‌‌‌ه است و به معنی پاد‌‌‌‌شاه و کشور است چنان که «ایرانشهر» به معنی کشور ایران است و «شهربانو» به معنی همسر پاد‌‌‌‌شاه. بخش د‌‌‌‌و د‌‌‌‌یگر این واژه صفتی است به معنی «آرزوشد‌‌‌‌ه» و از ریشه‌ی «وَر» مشتق شد‌‌‌‌ه است که خود‌‌‌‌ به معنی گزینش شایسته و شایسته‌ی باور است. نیز د‌‌‌‌ر زبان فارسی واژه‌ی «باور» از همین ریشه است. شهریور به معنی «پاد‌‌‌‌شاهی خواسته‌شد‌‌‌‌ه» است. و د‌‌‌‌ور نیست که همان شهریور باشد‌‌‌‌ که چند‌‌‌‌ سد‌‌‌‌ه‌ی بعد‌‌‌‌، د‌‌‌‌ر یونان، افلاتون را به «آرمان‌شهر» خود‌‌‌‌ رساند‌‌‌‌ه است و د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌وران ستیز بر سر قد‌‌‌‌رت د‌‌‌‌ر میان خلفای عباسی، از سوی عارفان (فیلسوفان) ایرانی، به خصوص فارابی مطرح شد‌‌‌‌ه است.

شهریور امشاسپند‌‌‌‌ مظهر پاد‌‌‌‌شاهی ایزد‌‌‌‌ی و فر و اقتد‌‌‌‌ار خد‌‌‌‌اوند‌‌‌‌ است و
د‌‌‌‌ر جهان ماد‌‌‌‌ی پاسبان فلزات. فر
و پیروزی پاد‌‌‌‌شاهان د‌‌‌‌اد‌‌‌‌گر از او است و
او را د‌‌‌‌ستگیر فقرا و فرشته‌ی رحم و مروت نیز می‌خوانند‌‌‌‌. گاهی د‌‌‌‌ر اوستا از واژه‌ی شهریور د‌‌‌‌قیقاً معنی فلز برد‌‌‌‌اشت می‌شود‌‌‌‌. از همین رو است که د‌‌‌‌ر ایران باستان زنگ زد‌‌‌‌ن فلزات را خوارد‌‌‌‌اشت شهریور امشاسپند‌‌‌‌ می‌د‌‌‌‌انستند‌‌‌‌ و همواره تلاش می‌کرد‌‌‌‌ند‌‌‌‌ تا فلزات را د‌‌‌‌رخشان و پاک نگاه د‌‌‌‌ارند‌‌‌‌.

د‌‌‌‌ر روایت بیرونی آمد‌‌‌‌ه است: «شهریور، روز چهارم از شهریورماه است و به مناسبت توافق د‌‌‌‌و اسم جشن می‌باشد‌‌‌‌ و آن را شهریورگان گویند‌‌‌‌. معنی شهریور د‌‌‌‌وستی و آرزو است. شهریور فرشته‌ای است که به جواهر هفتگانه از قبیل طلا و نقره و د‌‌‌‌یگر فلزات که برقراری صنعت و د‌‌‌‌وام د‌‌‌‌نیا و مرد‌‌‌‌م به آن‌ها بستگی د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ موکل است.» (آثار الباقیه، ص 251)

بیرونی همچنین از زاد‌‌‌‌ویه روایت می‌کند‌‌‌‌ که «د‌‌‌‌ر شهریورگان آتش‌های بزرگ می‌افروختند‌‌‌‌ و عباد‌‌‌‌ت خد‌‌‌‌ا و ستایش او را زیاد‌‌‌‌ می‌کرد‌‌‌‌ند‌‌‌‌ و برای خورد‌‌‌‌ن و د‌‌‌‌یگر شاد‌‌‌‌مانی‌ها به گرد‌‌‌‌ هم جمع می‌شد‌‌‌‌ند‌‌‌‌.» همچنین چون این جشن به پاد‌‌‌‌شاهان د‌‌‌‌اد‌‌‌‌گر تعلق د‌‌‌‌اشته است معمولاً د‌‌‌‌ر این جشن به حضور پاد‌‌‌‌شاه می‌رفتند‌‌‌‌ و شاد‌‌‌‌باش می‌گفتند‌‌‌‌.

اما چون ماه شهریور، گاه جمع‌آوری محصولات کشاورزی است و معمولاً برای به د‌‌‌‌ست آورد‌‌‌‌ن نتیجه‌ی هر کاری جشن و شاد‌‌‌‌ی لازم است، می‌توان گفت که شهریورگان همان جشنِ سرِ خرمن و بهترین جشن برای کشاورزان بود‌‌‌‌ه است. و چون پس از شهریور است که پاییز و گاهِ کار آغاز می‌شود‌‌‌‌؛ شهریورگان آغاز فصلِ کاری تازه و گاه شاد‌‌‌‌ی و سرورِ زند‌‌‌‌گی برای کشاورزان بود‌‌‌‌ه است. ای کاش این روزها هم باشد‌‌‌‌. اید‌‌‌‌ون باد‌‌‌‌!

اشاره: از میان جشن‌های باستانی ایران گاهنبارها هم هستند‌‌‌‌ که گاه آفرینش عناصر طبیعی توسط اهورامزد‌‌‌‌ا بود‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌.

یازد‌‌‌‌هم تا پانزد‌‌‌‌هم تیر د‌‌‌‌ر گاهشماری باستانی ایران گاهانبار مید‌‌‌‌یوشهیمگاه است، به معنی میانه‌ی تابستان. آب د‌‌‌‌ر این گاه آفرید‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌.

بیست و ششم تا سی‌ام شهریور د‌‌‌‌ر گاهشماری باستانی ایران نیز گاهانبار پتیه شهیمگاه است که د‌‌‌‌ر پایان تابستان
بزرگ که هفت ماه د‌‌‌‌اشته است
قرار می‌گیرد‌‌‌‌. زمین د‌‌‌‌ر این گاه آفرید‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌. هر کد‌‌‌‌ام از این جشن‌ها پنج روز طول می‌کشد‌‌‌‌ و زمانی برای د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ و د‌‌‌‌هش است تا توانگر و ناتوان با هم د‌‌‌‌ر این جشن‌ها شرکت کنند‌‌‌‌.

کتاب فصلنامه‌‌ی جشن کتاب شماره‌ی 1



[ جمعه 89/3/28 ] [ 12:42 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
فرمولهای برای خوب زیستن

خدمات وبلاگ نویسان جوان , قالب وبلاگ               www.bahar-20.com

اگرخواهان
تغییروتحول اساسی درزندگی فردی خود هستید و طالبید که این تغییردرزندگی اجتماعی تان
وهمچنین درایجاد رابطه منطقی وصحیح با دیگران تاثیرداشته با شد این ده نکته را به
مدت ده روزمد نظرقرارداده ورعایت نمایید پس ازده روزنتیجه را خواهید دید:

 

1)     ازلجاجت و تردید بپرهیزکه انگیزه
هردو نادانی وترس وحاصل آن پشیمانی است.

2)     دراین مدت سعی کن دروغ نگویی این
ده روز فرصت مناسبی است که ازدرغ گویی فاصله بگیری ونتیجه صداقت خود را درتغییرات
خود مشاهده کنی.

3)     تا می توانی به تفریح با همسالان
وهم ترازان خود بپرداز. البته تفریح سالم گاهی هم خلوت پیشه کن ولی دوست عزیزم
افسردگی با خلوت فرق دارد. پس سعی کن روحیه خود را حفظ کنی . با تفریح وفراهم کردن
سرگرمی برای خود و دوستانت هم تو شاداب خواهی بود هم دوستان.

4)     صبروشکیبایی پیشه کن . با صبرآینده
ایی درخشان خواهی داشت. به خدا توکل کن وازاندیشه عقل کمک بگیر.

5)     پندارنیک کردارنیک گفتارنیک را
سرلوحه کارخویش قراربده. پندارنیک آن است که انسان پرهیزکاربیا ندیشد وآن را ازهمه
چیزبرترشمارد. کردارو گفتارنیک پرورده خرد است. خردمند گفتارو کردارخود را با
پندارش سازگارمی نماید. پس خوب فکرکن زیبا عمل کن ونیکوسخن بگو.

6)     انتقاد پذیری را درخود تقویت کن.
ازعیب جویی دیگران ناراحت مشو. بلکه ازگوهروجودی خود که علاقه وتلاش و توکل است کمک
بگیرو به دنبال تغییرو تکامل روح وروان خود باش.

7)     به برادروخواهرخود کمک کن وبه
خانواده ات احترام بگذارپدرو مادرتنها کسانی هستند که قلبشان برایت بی ریا می زند
وبه توعشق می ورزند بنابراین با لجبازی وعصبانیت زندگی را به خود وآنان سخت
مگیر.

8)     رازدارباش. رازداردوستان باش. وسعی
کن اسرارپنهانی آنان را فاش نکنی وآن را برسرزبان ها نیندازی. فاش کردن سردیگران
ازگناهان است. شما باید محرم دل ورازداردیگران باشید وبه قول معروف شل زبان
نباشید.

9)     مواظب صحبت کردن خود باش. سخنی را
که می خواهی درجمع بازگوکنی سعی کن حساب شده وسنجیده بگویی که آنچه تو برزبان می
آوری نمودی ازباطن وشخصیت توست پس آگاه باش وسخن سنجیده بگو.

10) غرورخود را
بشکن به آنچه داری وبه آنچه عمل می کنی مغرورنشو وبدان هرچه داری وداشتی ازخداوند
است واگراواین چنین اراده نمی کرد تونیزچنین نبودی پس به جای غرورازمحاسنت درجهت
رضایت و سود خلق خدا استفاده کن.


[ پنج شنبه 89/3/20 ] [ 10:34 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
جدیدترین تست روانشناسی در آمریکا

اگـر مـایـلید اطلاعات بیشتری درباره شخصیت خودتان و خصوصیاتی که باعث مـی‌شوند دیگران شما را بیشتر دوست داشته باشند، پیدا کنید به تست زیر با دقت و در کمال صداقت پاسخ دهید.
1- فرض کنید شما مشخصه صورت کسی هستید، کدام قسمت از صورت او هستید؟
الف: چین و چروک
ب: لکه
ج: خال زیبایی
د: کک و مک
هــ : لبخند

2- دوست دارید چه نوع پرنده‌ای باشید؟
الف: شباهنگ
ب: جغد
ج: عقاب
د: فلامینگو
هــ : پنگوئن

3- کدام یک از آلات موسیقی را دوست دارید؟
الف: پیانو
ب: ویولن
ج: سازدهنی
د: گیتار
هــ : دف

4- کدام یک از برنامه‌های تلویزیونی برای شما جالب‌تر است؟
الف: اخبار و برنامه‌های مستند
ب: فیلم‌های درام و زندگینامه
ج: هیجانی و پلیسی
د: عشقی و ماجرایی
هــ : کمدی و کارتون

5- کدام یک از بازی های شهر بازی را بیشتر دوست دارید؟
الف: ترن‌های هوایی سریع‌السیر
ب: قطار یا قایق
ج: نمایش و اجرای کمدی
د: چرخ و فلک و وسایلی که سریع می‌چرخند
هــ : هیچ کدام، من از شهربازی متنفرم

6- آیـا شـمـا بـه اشـتـبـاهـات خـودتـان می‌خندید؟
الف: هرگز
ب: بندرت
ج: برخی مواقع
د: معمولا
هــ : همیشه

7- اگـر دوسـت شـمـا سـر بـه سرتان گذاشت، چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟
الف: عصبانی می‌شوید
ب: ناراحت می‌شوید
ج: برایتان جالب است
د: تلافی می‌کنید
هــ : چندین برابر تلافی می‌کنید

8- اولین چیزی که صبح موقع بیدار شدن به فکرتان خطور می‌کند، چیست؟
الف: کار یا تحصیل
ب: مشکلات زندگی
ج: صبحانه
د: روزی که در پیش دارید
هــ : کاری که تا شب انجام خواهید داد

9- در زندگیتان چه شعاری دارید؟
الف: وقت طلاست
ب: سحرخیز باش تا کامروا باشی
ج: آنچه برای خود می‌پسندی، برای دیگران هم بپسند
د: زندگی کن و به دیگران هم اجازه زندگی کردن بده
هــ : بی‌خیال باش، هرچه باداباد

10- آیا به حیوانات علاقه‌مندید؟
الف: اصلا
ب: تعداد کمی از حیوانات
ج: برخی از حیوانات
د: بیشتر حیوانات
هــ : تمام حیوانات

11- شما لبخند می‌زنید؟
الف: هرگز
ب: بندرت
ج: گاهی اوقات
د: اغلب
هــ : آنقدر زیاد که برخی فکر می‌کنند دیوانه هستم

12- نظر دیگران راجع به شما اغلب کدام مورد است؟
الف: بی‌رحم
ب: سرد و بی‌احساس
ج: زیبا
د: دوست‌داشتنی
هــ : خوشگذران

13- شما احساس عشق و قدردانی خود را نشان می‌دهید؟
الف: هرگز
ب: بندرت
ج: گاهی
د: اغلب
هــ : حداکثر تا جایی که امکان دارد

14- شما اعتقاد دارید که برای شاداب بودن باید ساعاتی از روز را منحصرا صرف خودتان کنید؟
الف: اصلا
ب: احتمالا نه
ج: گاهی
د: بله
هــ : البته، تا جایی که امکان دارد به خودتان می‌رسید

15- آیا زندگی شما با برنامه‌ریزی پیش می‌رود؟
الف: مــن حـتــی در تـعـطـیــلات هــم برنامه‌ریزی می‌کنم
ب: همیشه برنامه‌ریزی می‌کنم
ج: بستگی به روز هفته دارد
د: در صورت امکان اجازه می‌دهم که خودش پیش آید
هــ : همیشه بدون برنامه‌ریزی روزها را طی می‌کنم
 
حال امتیازات گزینه‌هایی را که انتخاب کرده‌اید را به ترتیب زیر جمع کنید.

گزینه الف1 امتیار، گزینه ب 2 امتیاز، گزینه ج 3 امتیاز،
گزینه د 4 امتیاز و گزینه هـ 5 امتیاز دارد.

 

سپس امتیازات بدست آمده از 15 سوال تست را مطابق با متن‌های زیر مقایسه کنید.

:: اگر امتیاز شما بین یک تا 20 باشد:

بدین معنی است که شما سوسن سفید هستید. مردم شما را به خاطر پشتکارتان، از جــــان و دل مــــایــــه گــــذاشــتــــن‌تــــان و مـوفـقـیـت‌هـایـتـان تقدیر می‌کنند. اهداف مشخصی دارید و فکرتان بر کارتان متمرکز است. احتمالا فرزند اول خانواده هستید. احساستان را بسختی ابراز می‌کنید. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های شما این است که چگونه در برابر افراد مختلف ظاهر شوید. اندیشه‌هایتان کمی متمایل به بدبینی است.

ظاهرا دارای اعتماد به نفس کافی هستید ولی در باطن گاهی به خود اعتماد ندارید. قادر هستید که هدفی تعیین کنید و به آن برسید. بعضی مواقع دنیا را با دیدی باریک‌بین می‌نگرید. احساس می‌کنید که وقت کمی برای رسیدن به آرزوهایتان دارید. مواظب باشید جدی بودنتان شما را از دنیای اطراف دور نکند. خونسرد باشید و از زندگیتان لذت ببرید. کارهایی انجام دهید کـه از آنـهـا لـذت مـی‌برید. با انجام این دستورات قوه خلاقیت‌تان شکوفا می‌شود. سعی کنید که بیشتر بخندید و با دیگران در تماس باشید.

:: اگر امتیاز شما بین 21 تا 54 باشد:

بدین معنی است که شما یک گل رز هستید. کمی تیغ دارید ولی زیبایی‌های بسیاری دارید. حس شوخ‌طبعی دارید ولی از شنیدن جوک لذت می‌برید. احتمالا فرزند وسط خانواده هستید. مردم دوست دارند دوروبر شما باشند. خونگرم هستید. دوستان صمیمی بسیاری دارید. زندگی را بـا دیـد واقـع‌بـیـنـانـه می‌نگرید. آگاهید که زندگی از خوبی‌ها و بدی‌ها تشکیل شده است. قادرید شانس خودتان را با توجه به سـرمـایـه‌هـایـی کـه داریـد، امـتـحـان کـنید. سختکوش هستید و به اهدافتان پایبندید.

دوست دارید خودتان باشید و این مساله به شما اعتماد به نفس می‌دهد. مشکل‌ترین مساله در زندگیتان یکنواخت بودن مسائل است. یکنواختی در هر مساله‌ای شما را آزار می‌دهد و باعث کسل شدن روحیه شما می‌شود. به شما پیشنهاد می‌گردد که افق دیدتان را وسیع‌تر کنید. مسائل جدیدی را تجربه و کشف کنید. آن‌گاه متعجب خواهید شد که چه نتایج زیبایی به دست آورده‌اید و مهم‌تر از همه این‌که فراموش نکنید که در همه چیز دنبال زیبایی بگردید مخصوصا در خودتان.

:: اگر امتیاز شما بین 55 تا 75 باشد:

بـدیـن مـعـنـی اسـت که شما یک گل آفتابگردان هستید در بستری از گل‌های رز. یک ویژگی بارز در شما وجود دارد که باعث گرمادهی به دیگران و جلوه‌گری شــمـــا مـــی‌شـــود. مــمــکـــن اســـت شــمــا کوچک‌ترین فرزند خانواده یا تنها فرزند باشید. در وقت لازم جدی هستید، ولی دوستانتان شما را به عنوان یک شخص شوخ‌طبع می‌شناسند. از گفتن جوک لذت می‌برید. گاهی شیطنت می‌کنید. مایلید که با افراد جدید و جالبی در زندگیتان آشنا شوید. با افرادی که هیچ وقت نمی‌خندند، راحت نیستید. دید مثبتی به زندگی دارید. در همه چیز به دنبال خوبی‌ها هستید. بیدی نـیـسـتـیـد کـه بـا هـر بـادی بـلـرزید. گرم، دوست‌داشتنی، باوفا و اجتماعی هستید و هر کدام از این صفات می‌تواند دلیلی برای خوب بودن شما باشد. انرژی نامحدودی دارید ولی انگیزه‌تان کم است. برای شما مشکل است که فقط روی یک کار متمرکز شوید. به شما پیشنهاد می‌گردد که اجازه دهید مردم روی جدی شما را هم ببینند. همان‌طور که چهره شاد شما را می‌بینند. در این صورت می‌خواهند که همیشه با شما بـاشـنـد.
بـه احـسـاسـات دیـگـران احـتـرام بگذارید. از این شاخه به آن شاخه نپرید و کاری را که دوست دارید، انتخاب کنید و تا پایان آن را انجام دهید.



[ یکشنبه 89/3/16 ] [ 12:42 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
مدیریت زمان در اوقات فراغت تابستانی

مدیریت زمان در اوقات فراغت تابستانی

اوقات فراغت

تابستان که می‌آمد، کودکی ما در کوچه های گرما زده سپری می‌شد. برخی نیز همه تابستان را به کاری مشغول می‌شدند تا درآمدی کسب کرده و پولی برای خود پس انداز کنند. اوقات فراغت واژه‌ای نبود که چندان به کارمان بیاید. گرما که اندکی فرو می‌نشست، کوچه بود و توپ پلاستیکی و هوار بچه‌ها که در آسمان بعد از ظهر اوج می‌گرفت. بازی آنقدر کش پیدا می‌کرد که تاریکی در هوا پخش شود و خستگی بر بدنمان بنشیند. دم غروب که می‌شد، خانه جایی برای استراحت بود. خسته از یک بعد از ظهر تابستانی به خانه می‌آمدیم تا شب سپری شده و روز دیگر آغاز شود. برای ما اوقات فراغت و نحوه سپری کردن آن به همین موضوعات ختم می‌شد.

 

این در حالی است که در زمانه کنونی مفهوم اوقات فراغت و چگونگی گذراندن آن برای نسل های مختلف تغییر کرده است. چنین است که با نزدیک شدن به تابستان و فصل تعطیلی مدارس، به یکباره واژه اوقات فراغت و نحوه گذراندن آن رسانه ای شده در صحبت های بی شماری به آن اشاره می‌شود. همه این بحث ها پیرامون اوقات فراغت از تغییر نگرش و رویکردی خبر می‌دهد که نسبت به این موضوع به وجودآمده است. مدیریت زمان شاخص اصلی این تغییر نگرش و برنامه ریزی برای اوقات فراغت است. توجه به اوقات فراغت دانش آموزانی که قرار است فصل تعطیلات خود را آغاز کنند از چنین زاویه ای اهمیت فراوان پیدا می‌کند. چنین است که نحوه تدوین برنامه برای سپری کردن درست این زمان خود به شاخصی برای نشان دادن مدیریت و برنامه ریزی تبدیل می‌شود.

 

در تعاریفی که از سوی کارشناسان عنوان شده اوقات فراغت به زمانی گفته می‌شود که در آن افراد جدا از نقشی رسمی ‌که برای رسیدگی به امور بر عهده دارند، یک دسته فعالیت‏های آزادانه و انتخاب گرایانه را انجام می‌دهند که چگونگی گذران آن متناسب با سن، جنس، طبقه اجتماعی، درآمد، شغل و مکان زندگی افراد متفاوت است. به اعتقاد جامعه شناسان و روانشناسان اوقات فراغت درجنبه های مختلف فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقصادی و سیاسی با اهمیت و دارای کارکردهایی از جمله آزادی انتخاب و نوع فعالیت، اعتماد به نفس، خلاقیت و نوآوری، مشارکت اجتماعی، حفظ سنت ها و آداب ورسوم، تجدید قوای نیروی کار و افزایش بهره وری اقتصادی و تعلق سیاسی است. در نتیجه برنامه ریزی درست و اصولی برای آن خود به شاخصی مطمئن برای سنجش توسعه تبدیل می‌شود. با توجه به این که قشر عظیمی‌از افراد جامعه ما را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، نحوه برنامه ریزی برای اوقات فراغت این قشر اهمیت فراوان پیدا می‌کند.

 

برنامه ریزی

تابستان با گرما و زیبایی که از راه می‌رسد، بخشی از دغدغه خانواده ها به چگونگی نحوه برنامه ریزی برای اوقات فراغت فرزندان برمی‌گردد. این دغدغه از آنجا رنگ اهمیت به خود می‌گیرد که بعد از سپری شدن یک سال تحصیلی، جوانان و نوجوانان دوران استراحت تابستانی خود را آغاز کرده و در نتیجه زمان آزاد بیشتری در اختیار دارند. نحوه گذراندن این زمان در میان این اقشار متفاوت است. برخی با ثبت نام در کلاس های مختلف ترجیح می‌دهند که در این مدت موضوعات فوق برنامه مورد علاقه خود را پیگیری کنند.

 

دامنه این کلاس ها نیز از موضوعات هنری تا موضوعات ورزشی در نوسان است. برخی نیز سفر و گردش و تفریح را در اولویت قرار می‌دهند. عده ای هم هستند که مدت زمان در اختیار خود را بدون هیچ تغییر و تحولی سپری کرده موضوع خاصی را در اولویت قرار نمی‌دهند. با تمام این تفاوت ها در نحوه نگرش به سپری کردن زمان در چنین مواقعی آیا می‌توان از مدیریتی درست برای ساماندهی اوقات فراغت سخن گفت عده ای از کارشناسان جهت گیری اوقات فراغت به یک مدت زمان محدود در تابستان را اشتباه دانسته و بر این اعتقادند که اوقات فراغت و نحوه سپری کردن آن فقط به این فصل محدود نمی‌شود.

 

از زاویه ای دیگر برخی نیز معتقدند که منحصر دانستن برنامه ریزی برای اوقات فراغت به دانش آموزان اشتباه است، چه آنکه در این نحوه برنامه ریزی سایر اقشار جامعه به فراموشی سپرده می‌شوند. با این حال نکته محوری در تمام این گفته به نحوه مدیریت زمان در دوره های مختلف باز می‌گردد. از این نظر توجه درست به مدیریت زمان و بهره وری بهینه از ساعاتی که در اختیارمان قرار دارد در اولویت قرار می‌گیرد.

 

به اعتقاد کارشناسان امروزه «مدیریت زمان» در علم مدیریت از جایگاه ویژه ای برخوردار است، زیرا با استفاده از راهکارهای «مدیریت زمان» می‌توان بازدهی را افزایش داد و با بهره گیری مناسب از «زمان» از اتلاف وقت و هزینه های سنگین پیشگیری کرد. از این رو، مدیریت زمان علم کنترل زمان و استفاده صحیح از آن نیز نامیده می‌شود. با توجه به این نکته می‌توان به شناخت بهتری از نحوه سپری کردن زمان فراغت در هر فصلی از سال پی برد. اگر این زمان مربوط به فصل مشخصی از سال باشد و قشر هدف در آن جوانان و نوجوانانی باشد که سال تحصیلی خود را سپری کرده و اکنون در ایام تعطیلات به سر می‌برند، آنگاه بهتر می‌توان درباره نحوه و چگونگی برنامه ریزی برای آنها سخن گفت.

 

به گفته کارشناسان دانش آموزان در این فصل به طور متوسط روزانه 5 ساعت زمان آزاد دارند که با احتساب حدود 15 میلیون دانش آموز، روزانه 45 میلیون ساعت زمان آزاد در اختیار دارند. اینجاست که اهمیت موضوع و لزوم توجه بیشتر به آن را می‌توان بهتر درک کرد.

 

www.bahar22.com            قالب ، کد موزیک ، تصاویر زیباسازی وبلاگ ، فال      WWW.bahar22.com



[ سه شنبه 89/3/11 ] [ 11:26 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
پنج جمله از بهترین عباراتی که می توانید به فرزندتان بگویید:

http://pics2pic.persiangig.com/2vxeioy.gif

جمله معجزه آسا

? جمله معجزه آسا

بعضی از کلماتی را که شما به کار می برید می تواند تأثیر بسیار زیادی روی فرزندانتان بگذارد،حتی اگر فکر می کنید که آنها نشنیده می گیرند. طرز بیان شما هنگامی که چیزی می خواهید، پاسخی می دهید و یا توضیحی می دهید کودکان را ترغیب می کند به این که در کار گروهی شرکت کنند و یا اعتماد به نفس پیدا کنند و شاید هم بر عکس باعث می شود که احساس سرخوردگی و یأس و ناامیدی کنند.

 

1- لطفاً خودت تصمیم بگیر

زمانی که فرزندتان در انجام بعضی کارها از شما کمک خواست و یا این که نظر شما را در بعضی کارها خواست اگر از این عبارت استفاده کنید که تو خودت بهتر می دانی چون تو مسئول کارهای خودت هستی، خیلی بهتر است. به عنوان مثال، شما باید به او و دوستش بگویید:« لطفاً تصمیم بگیرید که یا آرام و بی صدا بازی کنید و یا این که بیرون بروید.» اگر همچنان تا پنج دقیقه بعد با سرو صدا بازی کردند، می توانید به آنها بگویید:« فکر می کنم که تصمیم گرفته اید بیرون بازی کنید.» با این کارتان نه تنها درباره عمل و عکس العمل به او آموزش داده اید بلکه او خود متوجه اشتباهش شده و بیرون می رود.یعنی او کاملاًً متوجه شده که خودش در انتخاب این کار تصمیم گیرنده بوده است.

2- من دوستت دارم، ولی از این رفتار خوشم نمی آید

 

اگر شما قصد ادب کردن فرزندتان را دارید و همچنین می خواهید که او دیگر این کار اشتباه را انجام ندهد،رچه کودک متوجه کار اشتباه خود شده ولی این کار باعث نمی شود که او شخص بدی شود. به او بگویید که او را دوست دارید و به نحوی این جمله را بیان کنید که او متوجه نارضایتی شما شده و همچنین گونه ای وانمود کرده که هدف از این کار صرفاً برای این می باشد که او تشخیص دهد که چه کاری در خور اوست، نه این که قصد تنبیه کردن او را دارید و شما نیز باید به جای فریاد زدن هر چه بیشتر خونسردی خودتان را حفظ کنید.

 

3- از تو می خواهم که در حل بعضی از مشکلاتم به من کمک کنی

اگر فرزندتان کاری انجام می دهد که باعث عصبانیت شما شده مثلاً در هنگام شام خوردن شلوغ می کند و یا با غذایش بازی می کند به گونه ای وانمود کنید که مشکلی دارید. از او دریافتن راه حل کمک بخواهید، شاید فقط او زمانی که شما مشغول چیدن ظروف هستید شلوغ می کند. در این روش، او احساس خودبزرگ بینی کرده و به شما کمتر به عنوان یک مخالف می نگرد. ممکن است تنها راه حل این کار ترک کردن رفتار زشت او باشد و در نتیجه باعث جلب رضایت شما می شود، بعد از این هم چگونه می توانید آسوده خاطر باشید که او با یادآوری گذشته دیگر این کار را تکرار نخواهد کرد.

4- آنچه را که واقعاً می خواهید به او بگویید

وقتی که کودکان عصبانی می شوند، ممکن است کلماتی را بر زبان بیاورند مانند: «شما احمق هستید!» یا «از تو متنفرم» چون در این لحظه حساس اینها کلماتی هستند که بچه ها فکر می کنند می توانند بگویند. ولی شما باید با گوشه و کنایه به معنای کلمات او اشاره کنید و متوجه شوید که چه چیز باعث عصبانیت او شده است. شما باید منظور او را درک کرده به طور مثال: آیا عصبانیت شما به خاطر این است که دوستتان مسائل خصوصی شما را با من درمیان گذاشته است؟ زمانی که فرزندتان یاد گرفت که چگونه احساساتش را کنترل کند، بعد از این هم قدرت بیان بهتری با دیگران خواهد داشت، حتی وقتی که شما در کنارش نباشید تا به او کمک کنید.

 

5- افراد گوناگون نیازهای متفاوتی دارند

 

وقتی که فرزندتان خیلی واضح و روشن می گوید که « ین عادلانه نیست!» شما باید به او کمک کنید تا متوجه شود که در حقیقت با هر فردی نمی توان رفتار یکسانی داشت. این جمله معنی واقعی کلمه «عادلانه»ا توضیح می دهد: یعنی «هر فردی از افراد خانواده زمانی به چیزی نیاز دارد که مخصوص اوست.» به طور مثال: اگر یکی از کودکان شما به عینک احتیاج دارد، شما به منظور رعایت عدل و انصاف برای فرزند دیگرتان عینک نمی خرید. وقتی که کفش کتانی یکی از بچه ها تنگ می شود، این بدان معنا نیست که برای دومی هم باید کفش کتانی خرید و اگر یکی از آنها به عفونت گوش مبتلا شود آیا شما هم به هر دوی آنها آنتی بیوتیک می دهید!

www.bahar22.com            قالب ، کد موزیک ، تصاویر زیباسازی وبلاگ ، فال      WWW.bahar22.com



[ سه شنبه 89/3/11 ] [ 11:3 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر

<< مطالب جدیدتر :: مطالب قدیمی‌تر >>